نکات ( 1 )

sharh
متأسّفانه چند سالی است کتابهایی در زمینهء دستور العملهای مختلف ( ختومات ، ریاضات ، اذکار و مانند آن ) به وفور و بسیار بیشتر از سابق منتشر می شوند و در دسترس أهل و نا أهل قرار دارند ، در فضای مجازی هم که در این زمینه غوغائی است ! حتّی دیده ام که برای تعیین ذکر مناسب ، بر اساس پارامترهایی که خیال کرده اند می شود با آنها همه چیز را در این زمینه فهمید ، نرم افزارهایی را هم طراحی کرده اند ! و … .
نشر بدون ضابطهء این مطالب حرام است و عوارض ظاهری و باطنی وخیمی برای کسانی که عالمانه و عامدانه در این کار دست دارند قابل پیش بینی است ، و چه بسا باب نورانیّت باطن بر آنها بسته شود و توفیق بازگشت را نیابند ، مگر اینکه تا دیر نشده توبه کنند و سعی کنند گذشته را اصلاح نمایند.
به هر حال ، این شرایط موجب شده تا سؤالات زیادی در این زمینه ها در ذهنها ایجاد شود و من مرتّب در این قبیل موارد مورد سؤال قرار می گیرم. از آنجا که وقت تنگ است ، و بیشترِ این سؤالات مشترک اند و تکراری ، به نظرم رسید که در ضمن بیان نکاتی ، به صورت یکجا به تعدادی از این سؤالات جواب دهم.
( ان شاء الله سعی خواهم کرد حدّاقلّ هر دو یا سه روز ، یکی از این نکات را بیان کنم. )
نکتهء اوّل : هر عملی ( و هر ذکر و ختم و … ) برای اینکه به نتیجه برسد ، باید شرایطش مهیّا باشد. مثلاً برای اینکه شما نمازی که می خوانید درست باشد ، باید وضو داشته باشید و لباس و بدنتان طاهر باشند. به همین ترتیب ، دستورالعملها ( اذکار و مانند آن ) ، شرایطی دارند. بعضی از این شرایط ، عمومی و مشترک هستند ، و بعضی ، اختصاصی. به این معنا که بعضی از شرایط هستند که در همهء دستور العملها باید اجرا شوند ، مثل سعی جدّی در ترک گناه ، احسان به والدین و خانواده ، اهمّیّت دادن به نمازهای واجب و … . ان شاء الله به زودی در مورد شرایطی که مربوط به همهء دستورات بوده و بسیار مهم هستند ، مطالب بیشتری خواهم گفت. بعضی دیگر از این شرایط ، به یک یا چند دستور اختصاص دارند ، مثلاً پوشیدن لباس مخصوص در بعضی از روشهای ذکر « یا لطیف » ، اختصاص داشتن وقت بین الطلوعین برای بعضی از طرق ختم آیهء نور ، پرهیز از خوردنیهای خاصّ در بعضی از ریاضاتِ ذکر « یا حنّانُ یا مَنّان » و … .

گذاشتن پاسخ