امام خمینی و آیة الله کشمیری رضوان الله علیهما

این روزها ، ایّام سالگرد وفات امام خمینی است. شخصیّت امام بسیار بزرگ است و ان شاء الله روزی برسد که بتوانم همهء آنچه در مورد ایشان می دانم را بیان کنم … . امّا فعلاً به ذکر چند نکته در باب ارتباطات میان آیة الله سیّد عبد الکریم کشمیری با امام خمینی رضوان الله علیهما اکتفا می کنم. بین این دو بزرگمرد محبّتی حقیقی وجود داشت و بلکه – بالاتر از اینها – به مقام باطنی یکدیگر اعتقاد داشتند.

آیة الله کشمیری رحمه الله – چنانکه قبلاً در جایی گفته ام – در فهم شخصیّت افراد و حدّ و حدود باطنی آنها بسیار حاذق و ، به قول معروف ، چشمش باز بود ، به شکلی که گاهی افراد راه رفته و اهل معنا از تشخیص ایشان دچار حیرت می شدند. در آن مصاحبهء معروف ، وقتی از ایشان در مورد امام می پرسند : « امام خمينى را چطور ديديد ؟ » می گوید : « شخص بزرگى بود ، نظير نداشت ، ارادهء عجيبى داشت ، مستقيمِ در كار بود ، ثبات داشت ، كأنّه  مى ‏ديد  ! از آرامش برخوردار بود. »

سیّدنا الاستاد از آقای کشمیری نقل کردند که فرمود : اوائلی که به ایران آمده و در قم ساکن بودم ، امام فرستادند دنبالم و با ایشان ملاقاتی داشتم. در آن ملاقات امام فرمود : « از خانه مضایقه نکن » ، [ یعنی هر خانه ای که می خواهی بگو تا برایت تهیه کنیم ] و این خانه را ایشان برایم تهیّه کردند. و گفتند اگر خواسته ای داری بگو ! من [ چون تازه از عراق آمده بودم و ] شناسنامهء ایرانی نداشتم ، همین مسأله را مطرح کردم. ایشان گفتند دستور می دهم برایت شناسنامه صادر کنند. من گفتم : « شما دستور می دهید امّا با این وجود آنها که باید اطاعت کنند این کار را نمی کنند ! » و همین طور هم شد ؛ علی رغم دستور امام ، تا آخر ایشان شناسنامهء ایرانی نداشتند !

همان آقا از قول آقای کشمیری رحمه الله نقل کردند که فرمود یک بار در حرم مطهّر امام حسین علیه السلام با امام خمینی مواجه شدم. به ایشان گفتم : « به این حسین [ قسم ] دوستت دارم ! »

و فرمودند : مدتى قبل از كودتاى نوژه ( در همدان ) ، یک روز صبح آقای کشمیری در مكاشفه ديدند كه ايران را دارد آتش فرا مى‏ گيرد و دودش نزديك است به خانه‏ء ایشان برسد. به وسيلهء مرحوم … براى امام پيغام فرستادند و قضیه را گفتند تا اقدامات لازم را انجام دهند. امام هم اقدام كردند و آن كودتا در نطفه خاموش شد و بعد هم به وسيلهء پيغامى از آقای کشمیری تشكر كردند.

و فرمودند : آقای کشمیری مى ‏گفتند: « امام عظيم است » و اين لفظ را در موردش به كار مى ‏بردند : « انسانِ عظيم » !

گذاشتن پاسخ