معرفی کتابهایی در زمینه دفاع از تشیع

سؤال : در محلّ کار من شخصی سنّی هست. می خواستم با او دربارهء مذهب حقّ مناظره کنم. چه کتابی در این مورد مطالعه کنم ؟ (۳۵/۳/۲۳)

جواب : در این زمینه کتابهای زیادی به زبانهای مختلف موجود است ، امّا در زبان فارسی ترجمهء کتب آقای دکتر تیجانی مفیدند. ایشان از دانشمندان اهل تونس هستند و پیش از تشیّع ، سنّی بوده اند. بعداً بر اساس ادلّه و شواهد فراوانی که برای حقّانیّت تشیّع یافتند به مذهب حقّ گرویدند. قسمت زیادی از آثار ایشان ، شرح خاطراتی است که در این زمینه داشته اند.

همچنین کتاب « مَعالِم المَدرَسَتَین » از تألیفات علّامه سیّد مرتضی عسکری رضوان الله علیه در مقایسهء علمی بین دو مکتب ( مکتب خلفاء و مکتب اهل بیت علیهم السلام ) بسیار مفید است. این کتاب نیز به فارسی ترجمه شده.

البتّه توجّه داشته باشید که در این قبیل کتب ( مثل سایر کتب و کلماتی که محصول ذهنهای بشری است ) احتمال اشتباه وجود دارد. مثلا در بعضی از کتابهایی که در همین موضوع ( = اثبات حقّانیّت مذهب تشیّع ) نوشته شده ، کتاب « سرّ العالمین » را به غزالی ( از دانشمندان اهل سنّت ) نسبت داده و از آن نتیجه گرفته که غزالی مستبصر شده و شیعه گشته است و مطالبی را به اسم غزالی از آن کتاب نقل می کند. در حالی که قطعا این کتاب تألیف او نیست ( شرح این مسأله به توضیحات کتابشناسی مفصّلی نیاز دارد که اینجا جایش نیست ). گاهی افراد مغرض و یا جاهل ، چنین اشتباههایی را به معنای اشتباه بودن تمام محتویّات یک کتاب یا یک کلام جلوه می دهند ! در حالی که وقوع این قبیل اشتباههای جزئی در هر کار بشری طبیعی است.

به هر حال در مجموع ، کتابهای ذکر شده ان شاء الله مفیدند.

گذاشتن پاسخ