کتاب « الاعمال الصالحات »

سؤال : سیّد بن طاووس در [ کتاب ] « اقبال » مطلبی را از کتابی به اسم « الاعمال الصالحات » نقل می کند. مؤلّف این کتاب کیست و میزان اعتبار این کتاب در چه حدّ است ؟ (۳۶/۲/۹)

جواب : سیّد بن طاووس رضوان الله علیه در کتاب « إقبال الأعمال » در بخش مربوط به أعمال هفدهم ربیع الأوّل ، یکی از فصول را این گونه آغاز می کند : « فصلٌ فيما نذكره من عمل زائد على الزيارة في يوم السابع عشر من ربيع الأول أشرف أيام البشارة ، وجدنا ذلك في كتب الأعمال الصالحات و ذخائر المهمات و الدعوات الراجحات ، و هو أنّه يصلّي عند ارتفاع نهار يوم السابع عشر من ربيع الأوَّل‏ … » الخ. ظاهراً عبارت « كتب الأعمال الصالحات و ذخائر المهمات و الدعوات الراجحات » اشاره به کتابهایی با عنوان « الاعمال الصالحات » و … ندارد بلکه نوعی عبارت پردازی از مؤلّف است و اشاره ای کلّی است به اینکه این مطلب از کتبی که مربوط به اعمال صالحه و … هستند اخذ شده است. عناوین مشابهی نیز در جاهای دیگر آن کتاب به کار برده شده که همگی از همین مقوله اند ، مثل آنچه در مورد شب پنجم رجب فرموده ؛ « فصل فيما نذكره من عمل الليلة الخامسة من رجب‏ ، وجدنا ذلك في كتب الأسباب إلى رضاء مالك يوم الحساب مرويّاً عن النبي صلّى اللّه عليه و آله قال: … » الخ.

مؤیّد این مطلب آن است که در هیچیک از فهارس کتب ( فهرس نجاشی رحمه الله ، فهرس شیخ طوسی رحمه الله ، معالم العلماء ، الذریعة ، ایضاح المکنون و … ) چنین عنوانی یافت نشد.

گذاشتن پاسخ