نکته هجدهم ( رؤیای صادقه و صفای باطن )

1351282009863761_large

هر چه زبان انسان راستگوتر ، اعمالش خالص تر ، قلبش رؤوف تر و نیّتش پاکیزه تر باشد ، باطنش زلال تر و نورانی تر خواهد بود ، و این ، مهمترین عامل در شفّافیّت افکار ، رؤیاها ، مشاهدات و … است.

سیّد خلف بن سیّد عبد المطّلب موسوی مشعشعی رضوان الله علیه ( متوفّای سال ۱۰۷۴ ) از علمای عامل بوده و او را به علم و عبادات و زهد توصیف کرده اند. خاندان ایشان را « سادات مشعشعی » می گویند و پسر او سیّد علی خان والی حویزه شد و مدّتها این طائفه بر منطقه ای از ایران و عراقِ امروز حکومت کردند. او بیش از ۲۰ کتاب نوشته است و بنا بر گزارش پسر بزرگوارش سیّد علی خان ، شش تا از آنها را در وقتی تألیف کرده که چشمانش نابینا شده بودند ( البتّه لابدّ در دوران نابینائی ، ایشان مطالب را املاء می کرده و دیگران می نوشته اند ).

ایشان در یکی از کتابهایش می فرماید :

« انّ الرؤیا مدارها علی تزکیة النفس و صفاء السرّ و الیقین فی الاعتقاد و الصدق فی القول و العمل ، فهناک تحصل المکاشفة بالرؤیا الصالحة ، فتأتی عیانها. و هذا الامر قد جرت به التجربة ، و ورد فی الکتاب العزیز. »

« رؤیای صادقه بستگی به تزکیهء نفس و صفای باطن و یقین در اعتقادات و صدق در گفتار و عمل دارد. اگر چنین شد ، به واسطهء رؤیای صالحه مکاشفه رخ می دهد و عین آنچه دیده شده واقع خواهد شد. این مدّعا به تجربه ثابت شده و در قرآن کریم نیز ذکر شده است. »

ظاهراً مقصود ایشان از اینکه فرمود : « … در قرآن کریم نیز ذکر شده است » ماجرایی است که در سورهء « الفتح » بیان شده : « لَقَد صَدَقَ اللّهُ رَسُولَهُ الرُّؤيا بِالحَقِّ لَتَدخُلُنَّ المَسجِدَ الحَرامَ إِن شاءَ اللّهُ آمِنينَ مُحَلِّقينَ رُؤُسَكُم وَ مُقَصِّرينَ لا تَخافُونَ فَعَلِمَ ما لَم تَعلَمُوا فَجَعَلَ مِن دُونِ ذلِكَ فَتحاً قَريبا ».

توضیح و تفسیر این آیهء شریفه را در کتب تفسیر مثل تفسیر نمونه و یا المیزان ببینید.

گذاشتن پاسخ