نماز جعفر بن ابی طالب علیهما السلام ( بخش هفتم )

علمای ربّانی و اهل معرفت همواره به این نماز پر برکت توجّه داشته و به آن ملتزم بوده اند. قبل از ذکر بعضی از این موارد توجّه به چند نکته لازم است :

۱ ) یکی از مهمترین آثار این نماز پاکی و تزکیهء باطن است. و البتّه پاکی و تزکیهء باطن و سِرّ ممکن است به صورتهای مختلفی تجلّی و جلوه کند ؛

ای مقیمان دَرَت را عالَمی در هر دَمی

رهروان راهِ کویَت هر دمی در عالَمی

۲ ) اینکه این نماز برای وصول به خواسته ها و قضاء حوائج خوانده شود چیزی است که بارها تجربه شده ، امّا باید توجّه داشت که وقتی انسان با شرائط لازم ، چیزی را از خدای متعال درخواست می کند ، بر اساس روایات ، یا به همان مطلب می رسد و همان خواسته اش برآورده می شود و یا به شکل دیگری مورد لطف قرار می گیرد. توضیح این مطلب مفصّل است و در اینجا ممکن نیست. همین قدر بدانیم که هیچ کار خیری بدون پاداش نمی ماند.

۳ ) اصل و قاعده در باب مستحبّات این است که « بجز موارد استثنائی » ، باید در حالی مستحبّات را انجام داد که نشاط برای این کار وجود دارد. برخلاف واجبات که « باید » آنها را انجام داد ؛ چه « حال » و نشاط باشد و چه نباشد. و البتّه اگر کسی معمولا نشاط لازم را برای اشتغال به مستحبّات ندارد باید ببیند چه موانعی بر سر راه اوست و چرا دائماً و یا اکثر اوقات گرفتار این حالت است.

3d-art-47

***

علّامهء مجلسی اعلی الله مقامه در رسالهء اعتقادات توصیه می کند که بجاآوردن این نماز را حدّاقلّ هفته ای یک بار ترک نکن و همچنین در هنگام شدائد [ = سختیها ] ، چراکه این نماز برای قضاء حوائج مجرّب است.

آیة الله محمّد تقی اصفهانی معروف به « آقا نجفی » رضوان الله علیه ، که از مراجع تقلید در حدود صد سال پیش بوده و در ضمن از عرفای زمان خود و از شاگردان جدّ ما آیة الله سیّد علی شوشتری اعلی الله مقامه بوده است ، در « مفتاح السعادات » این نماز و بعضی از آداب آن را ذکر کرده و فرموده که برای قضاء حوائج مشروعه از مجرّبات است.

شیخ مرتضی انصاری ، آیة الله بهجت و استادشان آیة الله محمّد حسین اصفهانی رضوان الله علیهم از کسانی بوده اند که ( آن گونه که نقل شده ) هر روز این نماز را می خوانده اند.

رفیق شفیق ما ؛ جناب حجّة الاسلام و المسلمین آقا مجتبی ناصری از پدر بزرگشان آیة الله حاج شیخ محمّد ناصری نقل کردند که آیة الله سیّد عبد الاعلی سبزواری رضوان الله علیه ( که از مراجع و علمای مشهور شیعه است ) ، هر روز قبل از نماز مغرب در مسجدی که امامت جماعت آن بر عهدهء ایشان بوده است [ در نجف اشرف ] نماز جعفر طیّار علیه السلام را می خواندند. جالب اینجاست که مرحوم سبزواری با وجود عبادات بسیار ، حدّاقلّ هفتاد جلد کتاب مهمّ علمی ( در تفسیر قرآن ، فقه و … ) نیز نوشته اند.

یکی از دوستان و مریدان آیة الله سیّد عبد الکریم کشمیری رضوان الله علیه نقل کرد که یک بار به ایشان عرض کردم : تصمیم گرفته ام برای رسیدن به فلان مطلب ختم زیارت عاشورا بگیرم. ایشان فرمود : « زیارت عاشورا سنگین است. به جای آن نماز جعفر علیه السلام را بخوان. »

همچنین یکی از علمای ربّانی معاصر در مورد این نماز فرموده اند : « خواندن این نماز در روایات مورد تأکید قرار گرفته و همچون کبریت احمری است که باعث پاکی و تزکیهء نفس می شود. »

asas

گذاشتن پاسخ