نماز جعفر بن ابی طالب علیهما السلام ( بخش پنجم – احکام (2) )

ششم ) یک دسته از نمازهای مستحبّ ، معروف به « نوافل یومیّة » هستند ؛ به این صورت که ۸ رکعت نافلهء ظهر ، ۸ رکعت نافلهء عصر ، ۴ رکعت نافلهء مغرب ، ۲ رکعت نافلهء عشاء ، ۱۱ رکعت نافلهء شب ( که معمولاً آن را به اسم « نماز شب » می شناسند ) و ۲ رکعت نافلهء فجر. احکام مربوط به این نمازها در رساله های مراجع تقلید ذکر شده است ، پس برای آشنایی بیشتر با این نوافل می توانید به نظرات مرجع تقلیدتان رجوع کنید.

تمام این نمازها ، بجز رکعت یازدهم نماز شب ( که نامش « نماز وتر » است ) ، ۲ یا مجموعی از چند نماز ۲ رکعتی هستند.

می توان ۲ تا دو رکعتی از این نوافل که پشت سر هم خوانده می شوند ( مثلاً نافلهء مغرب یا چهار رکعت اوّل نافلهء ظهر ) را به صورت نماز جعفر علیه السلام خواند. به این ترتیب کسی که این کار را می کند ، طبق روایات ، هم از ثواب آن نافله بهره می برد و هم از برکات نماز جعفر بن ابی طالب علیهما السلام.

همچنین ، نمازهای واجب را هم در صورتی که دو تا دو رکعتی و پشت سر هم باشند می توان به کیفیّت نماز حضرت جعفر علیه السلام خواند ؛ مثلاً در جایی که به دلیل سفر ، نماز قصر ( = شکسته ) است ، نماز ظهر و عصر را ، اگر پشت سر هم خوانده می شوند ، می توان به صورت نماز جعفر علیه السلام خواند. [ تذکّر مهم : بعضی از علماء خواندن نمازهای واجب به این صورت ( با این نیّت که شخص نمازگزار نماز واجب و نماز جعفر طیّار علیه السلام را در هم ادغام و با هم تلفیق کند ) را جائز نمی دانند ، آنچه در اینجا ذکر شد ، نظر بنده است. ]

هفتم ) برای این نماز آداب و ادعیه ای ذکر کرده اند که از قبیل مستحب در مستحب می باشد ؛ یعنی جزء اجزاء اصلیِ این نماز نیستند. این ادعیه و آداب را به صورت مفصّل می توانید در « مصباح المتهجّد » شیخ طوسی رضوان الله علیه ( ص ۲۲۰ به بعد ) و یا در « جمال الاسبوع » سیّد بن طاووس اعلی الله مقامه ( ص ۱۸۳ به بعد ) ببینید.

ان شاء الله در قسمت بعد ، دو نمونه از این موارد را ذکر خواهیم کرد.

گذاشتن پاسخ