نماز برای پدر و مادر

magical-flowers-summer-landscape-wallpapers-2560x1440

یکی از نمازهای مستحبّ ، نمازی است که علّامه طبرسی رضوان الله علیه در « مکارم الاخلاق » آن را به عنوان « صَلاةُ الوَلَدِ لِوالِدَيه » ( یعنی : نماز فرزند برای پدر و مادرش ) ذکر فرموده.

دعا برای والدین مسلّماً از بهترین عبادات است ، خصوصاً وقتی که این دعا در نماز باشد. و به این ترتیب ، به نظر می رسد یکی از مناسبترین طرق دعا برای پدر و مادر همین نماز باشد.

اصلِ خواندن این نماز ان شاء الله ثوابی عظیم خواهد داشت ، امّا بهتر است با حضور قلب و توجّه به معانیِ آنچه می گوییم باشد.

این نماز دو رکعت است ؛ در رکعت اوّل بعد از سورهء مبارکهء حمد ، ده بار گفته شود : « رَبِّ اغْفِرْ لي‏ وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب‏ » ( یعنی : پروردگار من ، روزى كه حساب برپا می شود ، من و پدر و مادرم و مؤمنین را مورد مغفرت خودت قرار ده. )

و در رکعت دوم بعد از سورهء حمد ، ده بار گفته شود : « رَبِّ اغْفِرْ لي‏ وَ لِوالِدَيَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِنات »‏ ( یعنی : پروردگار من ، من و پدر و مادرم و هر مؤمنى كه در خانه ام درآيد ، و مردان و زنان باايمان را مورد مغفرت خودت قرار بده. ) [ قسمتی از آیهء ۲۸ سورهء نوح ]

وقتی که سلام نماز داده شد ، ده بار گفته شود : « رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّياني‏ صَغيرا » ( یعنی : پروردگار من ، آن دو را رحمت كن چنانكه مرا آن وقتی که کوچک بودم پرورش دادند ) [ قسمتی از آیهء ۲۴ سورهء الاِسراء ]

گذاشتن پاسخ