مقامات آقا سیّد هاشم حدّاد رضوان الله علیه

سؤال : مقام سید هاشم موسوی حدّاد چقدر است !؟ (۳۵/۵/۱۱)

haddad

جواب : اگر مقصودتان همان آقائی است که از شاگردان مرحوم قاضی رضوان الله علیه بوده است ، باید بگویم اطّلاعات من در مورد ایشان از طریق اساتید است ( خودم بجز یک بار توفیق تشرّف به محضرشان را نداشته ام ). مقامات معنوی را نمی شود بر اساس ظاهر فهمید ، پس تشخیص آن از کسانی بر می آید که چشم باطن بین دارند. مطالب مختلفی در مورد ایشان می شود گفت امّا در اینجا به ذکر سه نکته اکتفا می کنم :

۱ ) یکی از مقامات بسیار بالای مؤمنین را « فنای فی الله » گفته اند. شرح این اصطلاح – آن گونه که باید و شاید – نه از عهدهء مهجوری مثل من بر می آید و نه در اینجا ممکن است. همینقدر بدانیم که این درجه از مقامات بسیار بالای سالکان راه خداست.

۲ ) مرحوم آیت الله سیّد عبد الکریم کشمیری رضوان الله علیه ، علاوه بر کرامات بسیاری که از ایشان دیده می شد ، در تشخیص حدّ و حدود افراد و نوع شخصیّت آنها و درجات و مقامات افراد مختلف تشخیصی فوق العاده داشتند. جناب شیخنا الاستاد ( ضمن بیان مطالبی ) نقل کردند که یک بار در مجلسی آقای کشمیری شروع کردند به بیان زوایای مختلفی از شخصیّت آیت الله سیّد هاشم رضوی هندی قدّس الله روحه ( از شاگردان آقای قاضی و شیخ محمّد جواد انصاری رحمة الله علیهما ) که در آن مجلس حاضر بودند. آقای رضوی با تعجّب از ایشان پرسید : چگونه این مطالب را دانسته اید ؟ آقای کشمیری فرمود : « ذلک ممّا علّمنی ربّی » اینها را پروردگار من به من یاد داده است ! ( این جواب ، شبیه کلام حضرت یوسف صلوات الله علیه است به آن دو نفر زندانی که خوابشان را برای ایشان تعریف کرده و درخواست بیان تعبیر را داشتند. )

۳ ) سیّدنا الاستاد نقل کردند که از آقای کشمیری پرسیده شد : آیا کسی را دیده اید که به مقام فناء فی الله رسیده باشد ؟ ایشان فرمود : « بله ، آقای قاضی و آقا سیّد هاشم حدّاد. »

این ، از مواردی است که حقیر در مورد ایشان به صورت شفاهی و سینه به سینه می دانم و موارد دیگری هم هست که ذکر آنها لازم نیست. ان شاء الله با همین مقدار جواب سؤال ذکر شده تا حدودی مشخّص شده باشد.

خداوند ایشان و همهء علمای ربّانی گذشته را رحمت فرماید و به ما توفیق سیر در صراط مسقیم را عنایت فرماید.

گذاشتن پاسخ