مردگان را زنده کنید ( قسمت دوم )

1341320672284707_large

چگونه دیگران را هدایت کنیم ؟!

در این راه همواره چند نکته را باید در نظر داشت :

۱ ) گاهی ، طرف مقابل شما مشکلی فکری دارد و به دلیل همان مشکل است که درست عمل نمی کند. در این صورت باید ابتدا آن مشکلش برطرف شود.

۲ ) یکی از مؤثّرترین راههای ارشاد و هدایت ، ارائهء یک نمونه مطلوب است. انسانها فطرةً طالب کمال هستند. وقتی شما را در آن هیئتی ببینند که ذاتاً به آن گرایش دارند جذب می شوند و سعی خواهند کرد با شما « همرنگی » کنند. انسانی که از نظر ظاهری و باطنی آراسته به خصوصیّاتی همچون نورانیّت ، نظم ، اقامهء نماز ، وفای به عهد ، راستگویی ، پاکیزگی و .. است ، هر کسی را به خود جلب می کند.

۳ ) اگر شما خودتان به آنچه می گویید عامل باشید ، طَرَفِ شما به اطمینانِ شما به راهتان پی خواهد برد و این ، خود در تقویت ایمان و عقیدهء او مؤثّر است.

۴ ) وقتی شما از نظر باطنی خودتان را تقویت کرده باشید ، تأثیر ناخودآگاهی که سخنان شما دارد بسیار زیاد خواهد بود. سخنی که از قلبی منوّر به نور ایمان برمی آید ، نفوذ بسیاری می تواند داشته باشد.

۵ ) حواستان باشد که هدایت ، دست شما نیست ، و این چنین نیست که هر کس را بخواهید بتوانید به راحتی هدایت کنید ؛ خدای متعال به حضرت سیّد الانبیاء صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود : « إِنَّكَ لا تَهْدي مَنْ أَحْبَبْتَ » « … تو نمى‏توانى هر كه را دوست دارى راهنمايى كنى‏ » ( القصص ( سورهء ۲۸ ) ، قسمتی از آیهء ۵۶ ). پس زور اضافی زنید و تلاش مذبوحانه نکنید ! به اخلاص و توکّل بر خدا و با حکمت سعی خود را در این راه بنمایید و بقیهء امور را به خدا واگذار کنید. شما نمی توانید پیش بینی کنید این قدمی که در راه خدا بر میدارید چه آثاری می تواند داشته باشد ؛ شاید این تلاش شما سالها بعد اثر خود را بگذارد ، شاید همان موقع اثر کند و … شاید هم هیچگاه اثر خود را نگذارد ؛ همچون امثال ابوسفیان و … که با وجود تلاش رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم هیچگاه هدایت نیافتند. با این وجود ارزش آثاری که بر این عمل مخلصانهء شما مترتّب است از دنیا و آنچه در آن است بیشتر است.

ان شاء الله در بخش بعد ، نکات دیگری را ذکر خواهیم کرد.

گذاشتن پاسخ