طریقه مختصر خواندن زیارت عاشوراء

سؤال : آیا خواندن زیارت عاشورا در هر روز ، بدون صد لعن و صد سلام ، خوب است ؟ بعضی ها می گویند در لعن فقط « اللّهم العنهم جمیعاً » را صد بار بگویید ، و در سلام ، از « السلام علی الحسين … » ( تا آخر سلام ) را صد بار بگویید. آیا در این زمینه روایتی داریم ؟ (۳۴/۱۱/۲۵)

جواب : در مورد خواندن زیارت عاشوراء بدون آداب خاصّ ( از جمله صد بار خواندن لعن و سلام ) قبلاً مطالبی را گفته ایم و به همان جا رجوع کنید.

و امّا اینکه گفته اند می توان فقط بخشی از عبارات لعن و قسمتی از عبارات سلام را صد بار گفت ( بجای صد بار گفتنِ همهء لعن و همهء سلام ) ، تنها منبعی که در این زمینه در اختیار من ( و ظاهراً دیگران ) هست ، کتابی است به نام « الصدف المشحون » تألیف مولی محمّد شریف شیروانی رضوان الله علیه ، از علمای قرن سیزدهم. ایشان در این کتاب ( ص ۱۹۹ ) فرموده : « حدثني العالم النبيل والفاضل الجليل محمد بن الحسن الطوسي [ مشهور به حاج محمد بن الحسن الطوسي الخراساني صاحب كتاب « الفيروزجة الطوسية » در شرح « الدرة الغروية » ] في الروضة المقدسة الرضوية على دفينها ألف سلام و تحية يوم الاثنين رابع محرم سنة ۱۲۴۸ ألف ومأتي وثمان وأربعين ، قال : حدثني رئيس المحدثين وشيخ المتأخرين العالم المحقق والفاضل المدقق الشيخ حسين ( ابن الشيخ محمد أخي صاحب الحدائق ) بن عصفور البحراني قال حدثني والدي الماجد المحدث عن أبيه عن جده يدا بيد عن آباءهم المحدثين من محدثي بحرين عن سيدنا الامام الهمام علي بن محمد بن علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن أمير المؤمنين علي بن أبي طالب صلوات الله وسلامه عليهم أجمعين انه قال : من قرء لعن زيارة العاشوراء المشهورة مرة واحدة ثم قال « اللهم العنهم جميعا تسعا وتسعين مرة » كان كمن قرئه مأة مرة ، ومن قرء سلامها مرة واحدة ثم قال : « السلام على الحسين وعلى علي بن الحسين وعلى أولاد الحسين وعلى أصحاب الحسين تسعا وتسعين مرة » كان كمن قرئه مأة تامة من أولهما الى آخرهما … » الخبر. »

در این روایت دو احتمال هست :

اوّل اینکه منظور این باشد که بعد از یک بار گفتن بخش لعن ، یک بار بگوید : « اللهم العنهم جميعا تسعا وتسعين مرة » ، و بعد از یک بار گفتن بخش سلام ، یک بار بگوید : « السلام على الحسين وعلى علي بن الحسين وعلى أولاد الحسين وعلى أصحاب الحسين تسعا وتسعين مرة ».

احتمال دوم اینکه بعد از یک بار خواندن بخش لعن ، بخش پایانی لعن که عبارت است از جملهء « اللهم العنهم جميعا » را ۹۹ بگوید که با آن یک مرتبه ای که در ضمن جملات لعن خوانده بشود ۱۰۰ بار. و همینطور در مورد سلام.

ظاهراً احتمال دوم قوی تر است.

به هر حال ، این روایت از نظر قواعد علمی اعتبار لازم را ندارد ؛ یعنی نمی توان با اطمینان گفت اثبات شده است که امام هادی صلوات الله علیه آن جملات یا معنای آن جملات را فرموده باشند. بنابراین ، به قصد اصلِ توسّل به حضرت امام حسین صلوات الله علیه خوب است به آن صورت عمل شود و حتّی از خواندن یک بار لعن و سلام ( بدون تکرار جملات ذکر شده ) بهتر است ، امّا اگر کسی می خواهد به روایتی که در آن توصیه به قرائت زیارت عاشوراء شده عمل کند و یا می خواهد برای رسیدن به حوائج خاصّی به ختم زیارت عاشوراء مشغول گردد ، باید آداب و شرائط لازم ( از جمله صد بار خواندن لعن و سلام به صورت کامل ) را رعایت نماید. و البته باز هم توصیه می کنم نکاتی که قبلا در مورد زیارت عاشوراء گفته ام را ملاحظه بفرمایید.

گذاشتن پاسخ