تکمله ای بر « طریقه مختصر خواندن زیارت عاشوراء »

[ مدّتی قبل سؤال و جوابی در مورد طریقهء مختصر خواندن زیارت عاشورا در سایت درج منتشر شد. به دنبال آن ، سؤال دیگری را دریافت کرده ایم که آن را به همراه جوابش در اینجا مشاهده می کنید. این سؤال و جواب ، در واقع به منزلهء تکملهء سؤال و جواب قبلی است. از آنجا که بیشتر مطالب مطرح شده در این دو مورد تخصّصی هستند ، تلاشی برای شرح اصطلاحات و مفاهیم آن نکرده ایم. ]

سؤال : آیا می توانیم اینجا به احادیث « من بلغ » تمسّک کنیم ؟ آیا ضعف سند این روایت به دلیل مقطوعه بودنش است ؟ آیا عمل علماء ضعف سند این روایت را جبران نمی کند ؟ (۳۴/۱۲/۱۰)

جواب :

۱ ) قدر متیقّن از احادیث « مَن بَلَغ » این است که اگر کسی روایتی را دید که با سند ضعیف از معصوم علیه السلام این مضمون نقل شده که فلان عمل فلان ثواب را دارد ، اگر به رجاء ( = امید ) وصول به آن ثواب طبق آن روایت عمل کرد ، خدای متعال آن ثواب را به او می دهد اگرچه در واقع معصوم علیه السلام این مطلب را نفرموده باشد.

۲ ) ضعف سند این روایت به چند دلیل است ؛ از جمله مشخّص نبودن تعداد زیادی از رواة آن.

۳ ) آنچه طبق نظر بسیاری از اصولیّین ، موجب انجبار ضعف سند می شود ، عمل مشهور علماء است ، یعنی مثلاً بیش از ۹۰ درصد اهل علم و متخصّصین این امور ، می بایست طبق آن عمل کرده و به مضمون آن اعتماد نموده باشند. چنین چیزی در مورد روایت مورد سؤال احراز نشده است.

گذاشتن پاسخ