روش امام زین العابدین علیه السلام در صدقه دادن

صدقه دادن ، یکی از مهمترین اعمال صالحه است و دارای برکات مادّی و معنوی بسیاری است. معمولاً توصیه می شود اعمال صالحه را – بجز موارد استثنائی ؛ همچون نماز جماعت و … – در خفا و دور از چشم دیگران انجام دهیم ، امّا به دلیل اهمّیّتی که صدقه دادن دارد ، آشکارا دادن آن هم مورد تمجید خدای متعال قرار گرفته است و در عین حال تذکّر داده است که اگر این کار را پنهانی انجام دهید ، بهتر است :

« إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ يُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئاتِكُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيرٌ » « اگر صدقه‏ها را آشكار كنيد، اين، كارِ خوبى است، و اگر آن را پنهان داريد و به مستمندان بدهيد، اين براى شما بهتر است؛ و بخشى از گناهانتان را مى‏زدايد، و خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است. » ( البقرة ، ۲۷۱ )

در روایتی از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل شده که فرمودند : « صَدَقَةُ السِّرِّ تُطفِئُ غَضَبَ الرّبَّ. » « صدقهء پنهانی غضب پروردگار را خاموش می سازد. »

و از امام جعفر صادق صلوات الله علیه روایت شده که فرمود : « صَدَقَةُ اللَّيْلِ تُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبّ » « صدقهء شب غضب پروردگار را خاموش می سازد. »

نقل می کنند : وقتى امام محمّد باقر عليه السلام پدرشان امام زین العابدین علىّ بن الحسين عليهما السلام را غسل مى داد چشم همراهان ایشان به بدن امام سجاد عليه السلام افتاد و ديدند كه زانوها و سرانگشت پاهاى امام از زيادىِ سجده پينه بسته است و كتف او نيز پنبه بسته است .
به امام محمّد باقر عليه السلام عرض كردند : پينه بستن پاى او از ادامه سجده هاى مكرر و طولانى است ، امّا شانه هاى او چرا پينه بسته است ؟
امام عليه السلام فرمود : اگر پدرم از دنیا نرفته بود چيزى به شما نمى گفتم. روزى نبود مگر اينكه او مسكين يا مساكينى را در حد امكان سير مى كرد و وقتى شب مى شد آنچه از خوردنى در منزل اضافه داشت در كيسه اى مى گذارد و در هنگامى كه مردم مى خوابيدند آنها را بر دوش مى گذارد و بسوى منازل افرادى مى رفت كه از روى حيا از مردم در خواستى نداشتند و آنها را بين آنها تقسيم مى كرد به گونه اى كه آنها متوجه نشوند تنها من مى دانستم و البته هدف او اين بود كه بطور پنهانى و به دست خود صدقه بدهد و مى فرمود:  « صَدَقةُ السرِّ تُطفِىءُ غَضبَ الربِّ كما تُطفِىءُ الماءُ النارَ ، فَاذا تَصَدَّقَ احدُكَم فَأَعطى بيمينِهِ فَليُخفِها عن شِماله. » « صدقهء پنهانى غضب پروردگار را خاموش مى كند همان گونه كه آب آتش را خاموش مى كند ، پس وقتى كسى از شما با دست راست خود صدقه مى دهد ، باید آن را از دست چپ مخفى بدارد. »

گذاشتن پاسخ