رئیس جدید سازمان اطلاعات عربستان کیست؟

ملک عبدالله ، پادشاه عربستان ، روز سه شنبه طیّ حکمی بندر بن سلطان را بنا به درخواست خود وی از ریاست سازمان اطلاعات عربستان برکنار کرد و یوسف الادریسی را به جان وی گماشت.

برخی تحلیلگران معتقدند که بندر احتمالا به دلیل عدم رضایت آمریکا از موضع عربستان در قبال بحران سوریه و حمایت این کشور از گروه‌های افراطی کنار گذاشته شده اما یک دیپلمات عربستانی پیشتر به آسوشیتدپرس گفته بود که بندر بدون تایید پادشاه عربستان هیچ تصمیمی نمی‌گیرد.

امّا “الادریسی” کیست ؟

به گزارش پایگاه ” المیادین ” ، یوسف بن علی الادریسی، رئیس جدید دستگاه اطلاعات عربستان ، شخصیتی ناشناخته محسوب می‌شود و در طول ۳۸ سال گذشته نخستین کسی است که با اینکه جزء خانواده سلطنتی حاکم در عربستان نیست و توانسته چنین سمتی را بر عهده بگیرد.

اولین حضور یوسف بن علی الادریسی در محافل عربستان به سال ۲۰۱۳ میلادی و زمانی که ملک عبدالله ، پادشاه عربستان ، طی مراسمی سمت وی را به نیابتِ رئیس دستگاه اطلاعات ارتقا داد بازمی‌گردد.

الادریسی شخصیتی ناشناخته‌ است و نام وی تنها در سال ۲۰۱۳ در سه مراسم با حضور پادشاه عربستان ذکر می‌شود که طی همه این مراسم‌ها مناصب الادریسی به سرتیپ اول و پس از آن به معاون رئیس دستگاه اطلاعاتی و اخیرا به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات ارتقا داده شد.

از زمان تاسیس دستگاه اطلاعات عربستان محمد بن عبدالله العیبان، سعید بن عبدالله کردی و عمربن محمود شمس، تنها کسانی بودند که جزو خاندان سلطنتی نبودند و توانستند ریاست دستگاه اطلاعات عربستان را بر عهده بگیرند.

پس از این افراد به ترتیب ترکی الفیصل، نواف بن عبدالعزیز، مقرن بن عبدالعزیز و بندر بن سلطان این سمت را عهده‌دار شدند.

گذاشتن پاسخ