بیایید تا شقایق باشیم

چند روز پیش بود که یادداشت شهریار زرشناس را در پاسخ به اظهارات رییس جمهور در خصوص هنر و هنرمند ارزشی و غیر ارزشی خواندم .دکتر زرشناس در یادداشت خود با استناد به ریشه و معنای لغوی هنر، آن را نشات گرفته از “کمال انسانی “و “فضیلت” معرفی کرده و با ارائه ی مصادیقی از آنچه آرتیست های غربی به عنوانArt میشناسند و خلق می نمایند معادل بودن هنر و “Art” را زیر سوال برده است . از همین روی دست رد بر سینه ی ادعای رییس جمهور مبنی بر عدم وجود مرزی مابین هنر ارزشی و غیر ارزشی زده است و بر وجود چنین مرزی با ذکر مثال تاکید می ورزد. هدف من البته بازنویسی یادداشت خوب استاد نیست ، که آن را خود باید بخوانید .

hatamikia

و اما مقصود من ؛ اوایل اسفند سال ۹۱ بود که فیلم “آرگو” ساخته بن افلک ؛ روایتی غیر منصفانه و مغرضانه بر پایه داستان اشغال سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) ، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال شد. این فیلم ضد ایرانی جایزه اش را با اعلام میشل اوباما، همسر رئیس جمهور آمریکا از کاخ سفید و از طریق پخش زنده تلویزیونی دریافت کرد!!!! اهمیت این جایزه آنگاه ملموس تر می شود که برگردیم به سال قبلش یعنی همان روزی که یک فیلم دیگری با ارائه ی نمای دروغینی از جامعه ی ایرانی برنده ی جایزه ی اسکار شد ! فیلمی که دیگر سازنده اش بیگانه ی کینه به دل گرفته نبود ، بلکه ایرانی ای بود که اتفاقا فیلمش را هم در همین کشور خودمان ساخته بود! “جدایی نادر از سیمینِ” اصغر فرهادی!!! همان فیلمی که جریان شبه روشنفکری کشورمان طبق همان نسخه ای که برایش از قبل پیچیده بودند به حمایت تمام قد از آن پرداخت و پیروانش را به سوی سینماها برای پیشی گرفتن میزان فروش فیلمش در مقابل ساخته ی دهنمکی که آن زمان اخراجی ها (۳) بود گسیل داشت تا اعلام کند بدنه ی اجتماعی قوی ای این فیلم را می پسندد و حمایت می نماید !

آنچه مرا وادار به نوشتن این متن طولانی کرد دیدن این خبر بود که “در ایام برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم فجر یک نظرسنجی مردمی توسط وزارت ارشاد برای شناسایی محبوبترین سینماگران در بین مردم برگزار شد که نتایج جالب و قابل تاملی را در برداشته است. نتایجی که بازهم نشاندهنده‌ی اقبال بالای مردم به هنرمندان جبهه انقلاب است. “ابراهیم حاتمی کیا و مسعود دهنمکی در صدر و پس از آنان برنده ی اسکار با آن همه حامی پر سرو صدا در مکان سوم!

شب پیش برنامه ی راز با حضور دهنمکی که این روز ها “معراجی ها” را بر پرده ی سینما دارد روی انتن رفت. کارگردان سه گانه ی “اخراجی ها ” که با آثار سینمایی میلیاردی اش آشناییم در بخشی از سخنانش ضمن انتقاد از اوضاع سینمای ایران به حمایت از ابراهیم حاتمی کیا و “چ” پرداخت و گفت : مردم را به دیدن فیلم خوب حاتمی‌کیا دعوت می‌کنم و به او می‌گویم که جز به برای شقایق‌ها نخوان، کلاغ‌ها زبان شما را نمی‌فهمند برای همین قارقار می‌کنند.

گذاشتن پاسخ