تولد حضرت علی علیه السلام در کعبه

در قرآن کریم از شگفتی های بسیاری سخن به میان آمده که برای کسانی که از منطق آن خبر ندارند جای شگفتی ‏است. ‏ تولد حضرت آدم و حوا بدون داشتن پدر و مادر، تولد حضرت عیسی بدون داشتن پدر، و… ‏ در روایات هم گاهی سخن از شگفتی هایی است که درستی آن ها را می توان با واقعیاتی که پدید آمده باور کرد. ‏ تولد امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام در خانه ی خدا ، کعبه در مسجدالحرام و در شهر مکه از واقعیات انکار ‏ناپذیری است که مدارک تاریخی و کتاب های معتبر تاریخ عامه و خاصه آن را تایید می کند. در شب میلاد باسعادتش ‏بخشی از این مدارک را آورده ایم انشاء الله محبت و ولایت و عشق به آن حضرت و فرزندان معصومش را به تمامی ‏انسان های آزاده و تسلیم در برابر حق و منطق عنایت فرماید. آمین

هم علمای شیعه به طور قطع و هم اکثر علمای اهل سنت در منابع و کتب خود به این واقعه اذعان نموده اند . با هم ‏برخی از این منابع را ( از اهل سنت و شیعه) مرور می نماییم : ‏ در کتاب تاریخ یعقوبی ترجمه محمد ابراهیم آیتی جلد ۲ صفحه ۷۴ آمده : امیرالمومنین علی بن عبدالمطلّب بن ‏هاشم بن عبدمناف در روز جمعه ۱۳ رجب سال سی‏ام عام‏ الفیل برابر با ۱۹ مهر، در شهر مکّه و درون کعبه چشم به ‏جهان گشود. ‏ یا در کتاب مستدرک حاکم جلد ۳ صفحه ۴۸۳ حاکم نیشابوری می گوید : ولادت علی (ع) در داخل کعبه به طور ‏متواتر (و قطعی) به ما رسیده است. وقد تواتر الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبه. ‏ همچنین آلوسی در کتابش می گوید : تولد علی در کعبه در میان ملل جهان مشهور و معروف است و تا کنون کسی ‏به این فضیلت دست نیافته است. ‏ علامه فقید معاصر شیخ آقا بزرگ تهرانی می نویسد: «آقا مهدی بن محمد تقی بن ابراهیم نقوی معاصر و متولد در ‏سال ۱۳۱۶ هجری ازاحفاد سید دلدار علی هندی دانشمند و فقیه مشهور شیعه در دیار هند، در کتاب «علی و الکعبه ‏‏» که در ۴۴ صفحه چاپ شده است، از ۲۲ کتاب از کتب علمای عامه نقل می کند که تصریح کرده اند علی (ع) در کعبه ‏متولد شده است. ‏ یا بهتر است برای آگاهیت از علامه میرزا محمد علی اردوباردی از علمای بزرگ معاصر درنجف اشرف نام ببرم که کتاب ‏‏«امیرالمؤمنین و الکعبه » در اثبات ولادت حضرت امیر در بیت الحرام را تالیف نموده که در باب خود کتابی ابتکاری ‏است. (الذریعه الی تصانیف الشیعه ج ۲ ص ۳۵۲)‏

۱٫‏ نظر برخى از علماى اهل سنت :

‏ ‏ ‏۱ـ حاكم نيشابورى: ‏«اخبار در مورد اين كه فاطمه بنت اسد«على بن ابى طالب»را در خانه كعبه به دنيا آورد،در حد تواتر است.» (۲)

‏ ‏۲ـ حافظ گنجى شافعى: ‏«أمير المؤمنين على عليه السلام در مكه و در داخل بيت الله الحرام در شب جمعه سيزدهم رجب سال سى‏ام عام ‏الفيل،متولد شد،و جز او مولودى در بيت الله الحرام تولد نيافته است،نه پيش از او و نه پس از او.اين امتياز نشانه بزرگى ‏مقام و موقعيت او بود كه شامل حال او گشت.» (۳)

‏ ‏۳ـ ابن صباغ مالكى: ‏«على بن ابى طالب عليه السلام در شب جمعه سيزدهم رجب سال سى‏ام عام الفيل ـ۲۳ سال قبل از هجرتـدر مكه ‏مشرفه در بيت الله الحرام متولد گشت.اين فضيلت را خداوند به جهت جلال و بزرگى و كرامت على عليه السلام به او ‏اختصاص داده است…» (۴)

‏ ‏۴ـ احمد بن عبد الرحيم دهلوى در«ازالة الخفاء»نظير عبارت فوق را نقل كرده است. (۵)

‏ ‏۵ـ علامه ابن جوزى حنفى مى‏گويد،در حديث آمده است: ‏«فاطمه بنت اسد در حال طواف خانه خدا بود كه درد زايمان او را فرا گرفت.در همين حال درب كعبه باز شد و فاطمه ‏داخل كعبه گشت و در آن جا،على عليه السلام را به دنيا آورد.» (۶)

‏ ‏۶ـ ابن مغازلى شافعى از زبيده دختر عجلان نقل مى‏كند: ‏«وقتى فاطمه بنت اسد درد زايمانش شديد شد،ابو طالب بسيار ناراحت گشت.در همين حال حضرت محمد صلى الله ‏عليه و آله و سلم سر رسيد و از او پرسيد:عمو جان چراناراحتى؟گفت:فاطمه در ناراحتى زايمان بسر مى‏برد.حضرت به ‏نزد فاطمه رفت.آن گاه دست ابو طالب را گرفت و فاطمه هم به دنبال آنها،به سوى خانه خدا راه افتادند.حضرت،فاطمه ‏را داخل كعبه برد و به او فرمود:إجلسي على إسم الله،به نام خدا بنشين،سپس او را درد شديدى فرا گرفت و كودك ‏زيبا و پاكيزه‏اى به دنيا آورد كه مثل زيبايى او را نديده بودم و ابو طالب اسم او را على گذاشت و پيامبر صلى الله عليه و ‏آله و سلم قنداقه على را گرفت و به منزل فاطمه برد .» (۷)

‏ ‏۷ـ علامه سكتوارى بسنوى: ‏«اول كسى كه در كودكى در اسلام ميان اصحاب به نام«حيدره»ـيعنى شيرـنامگذارى شد،سيد و مولاى ما«على بن ‏ابى طالب»است،زيرا موقعى كه على عليه السلام در داخل كعبه به دنيا آمد،پدرش ابو طالب در سفر بود.مادرش ‏فاطمه با تفأل به خير،او را همنام پدرش كه«اسد»بود،نام گذاشت .» (۸)

‏ ‏۸ـ علامه محمد مبين انصارى حنفى: ‏«ولادت على عليه السلام در مكه در داخل بيت الله الحرام بوده است و هيچ كس غير از«على»در چنين مكان مقدسى ‏به دنيا نيامده است.» (۹)

‏ ‏۹ـ صفى الدين حضرمى شافعى،مى‏نويسد: ‏«ولادت على عليه السلام در كعبه مشرفه بوده است.او نخستين و آخرين كسى است كه در اين مكان مقدس به دنيا ‏آمده است.» (۱۰)

‏ ‏۱۰ـ عباس محمود عقاد مصرى: ‏«على عليه السلام در داخل كعبه به دنيا آمد و خداوند به او عنايتى فرمود كه هرگز بر بتهاسجده نكرد….» (۱۱)

‏ ‏۱۱ـ آلوسى: ‏«اين ماجرا بسيار بجا و شايسته بود كه خداى متعال اراده كرد تا پيشواى امامان در جايى به دنيا آيد كه قبله مؤمنان ‏است.منزه است پروردگارى كه هر چه را در جاى خود مى‏نهد،و او بهترين حاكمان است.» در ادامه مى‏نويسد: ‏«چنان كه برخى گفته‏اند،گويا على عليه السلام نيز خواست به خانه كعبه كه تولدش در آن افتخارى براى او ‏بود،خدمتى كند.به همين جهت بود كه بتهاى خانه كعبه را از فراز به زير افكند،زيرا در پاره‏اى از روايات آمده كه خانه ‏خدا،به درگاه خداوند شكايت كرد و گفت :پروردگارا تا چه وقت در اطراف من،اين بتها را پرستش مى‏كنند؟و خداى تعالى ‏به او وعده داد كه آن مكان مقدس را از بتها پاك خواهد كرد….» (۱۲) ‏

علامه امينى قدس سره در الغدير بيش از بيست نفر از علماى اهل سنت و كتابهاى آنان را نام مى‏برد كه به صراحت ‏نوشته‏اند على بن ابى‏طالب عليه السلام در داخل كعبه مكرمه به دنيا آمده است. (۱۳) ‏ ‏

۲٫ نظر علماى شيعه:

علماى شيعه به اتفاق آرا معتقدند امير مؤمنان على عليه السلام در داخل كعبه به دنيا آمده و اين فضيلت،فقط منحصر ‏به اوست و كسى جز او اين افتخار نصيبش نخواهد شد.براى‏نمونه،كلام برخى از دانشمندان بزرگ شيعه را به اختصار ‏مى‏آوريم:

‏ ‏۱ـ سيد رضى،گرد آورنده نهج البلاغه، (متوفى ۴۰۶) : ‏«ولادت على عليه السلام در مكه و در خانه خدا در سيزده رجب سى سال بعد از عام الفيل بود …و من كسى را كه ‏مانند على بن ابى طالب عليه السلام در خانه خدا به دنيا آمده باشد نمى‏شناسم.» (۱۴)

‏ ‏۲-شيخ مفيد (متوفى ۴۱۳) : ‏«على عليه السلام در روز جمعه سيزده رجب سى سال بعد از عام الفيل در مكه در داخل بيت الله الحرام به دنيا ‏آمد.نه كسى بعد از او و نه كسى قبل از او به اين مقام مفتخر نشده است.» (۱۵)

‏ ‏۳-علامه جليل سيد مرتضى (متوفى ۴۳۶) : ‏«على در خانه خدا به دنيا آمد و هيچ كس در اين فضيلت شريك و نظير او نيست.» (۱۶)

‏ ‏۴ ـ مفسر كبير مرحوم قطب الدين راوندى (متوفى ۵۷۳) : ‏«محل ولادت على صلى الله عليه و آله و سلم،خانه خدا و بيت الله الحرام بود و هيچ كس جز او در اين مكان تولد نيافته ‏است.» (۱۷)

‏ ‏۵- علامه حلى (متوفى ۷۲۶) : ‏«هيچ كس در كعبه مكرمه،جز اين على بن ابى طالب عليه السلام متولد نشده است،نه قبل از او و نه بعد از او.» (۱۸)

‏ ‏۶ـ مفسر بزرگ امين الاسلام مرحوم طبرسى (متوفى ۵۴۸) صاحب تفسيرمجمع البيان: ‏«هرگز كسى غير از على عليه السلام در خانه خدا به دنيا نيامده است،نه پيش از او و نه پس از او.» (۱۹)

‏ ‏۷- ابن شهر آشوب (متوفى ۵۸۸) : ‏«فرزند پاكيزه (على عليه السلام) از نسل پاكيزه در محل پاكيزه‏اى به دنيا آمد.چنين كرامتى براى چه كسى يافت ‏مى‏شود؟زيرا شريفترين بقعه‏ها حرم و مكه است و شريفترين محل حرم،مسجد است،و شريفترين محل مسجد،كعبه ‏مكرمه است،و مولودى جز على عليه السلام در اين مكان مقدس يعنى كعبه به دنيا نيامده است،پس على عليه ‏السلام در بهترين مكانى كه ممكن بوده متولد شده است.» (۲۰)

‏ ‏۸ـ محقق اربلى (متوفى ۶۹۲) : ‏«على عليه السلام در مكه مكرمه در داخل خانه خدا در سيزدهم رجب سى سال بعد از عام الفيل به دنيا آمد.هيچ ‏كس قبل از او و بعد از او به اين فضيلت بزرگ مفتخر نشد،و اين فضيلت و شرفى است كه خداى سبحان به خاطر جلال ‏و كرامت آن حضرت اختصاص به او داده است.» (۲۱)

‏ ‏۹ـ علامه مجلسى (متوفى ۱۱۱۰) : ‏«على عليه السلام در مكه مكرمه در خانه خدا در ماه رجب،سى سال بعد از عام الفيل،به دنيا آمد.» (۲۲)

‏ ‏۱۰ـ مورخ شهير محمد بن خاوند: ‏«ولادت على عليه السلام در داخل كعبه بود.هيچ كس اين سعادت نصيبش نشد،جز على بن ابى طالب عليه ‏السلام.تولد على عليه السلام در كعبه،از نظر تاريخ و روايت قطعى‏است و هيچ ترديد و شبهه‏اى در آن راه ندارند.» ‏‏(۲۳) ‏ بيش از پنجاه نفر از بزرگان شيعه در آثار خود به تولد على عليه السلام در كعبه اشاره دارند.براى آگاهى بيشتر در اين ‏زمينه به كتاب ارزشمند«الغدير»مراجعه نماييد. (۲۴) ‏

‏————————————————————–

پی نوشت : ‏

۱ـالغدير،ج ۶،ص .۲۷

‏۲ـمستدرك حاكم نيشابورى،ج ۳،ص ۵۵۰، (در شرح حال حكيم بن حزام) .

‏۳ـكفاية الطالب،ص .۴۰۷

‏۴ـالفصول المهمه،ص .۳۰

‏۵ـالغدير،ج ۶،ص .۲۲

‏۶ـتذكرة الخواص،ص .۲۰

‏۷ـمناقب ابن مغازلى،ص ۶،ح ۳،الفصول المهمة،ص .۳۰

‏۸ـمحاضرة الاوائل،ص ۷۹ به نقل از:الاحقاق،ج ۷،ص .۴۹۰

‏۹ـوسيلة النجاة،محمد مبين حنفى،ص ۶۰، (چاپ گلشن فيض لكهنو) .

‏۱۰ـوسيلة المآل،حضرمى شافعى،ص .۲۸۲

‏۱۱ـعبقرية الامام على،ص .

۱۲ـر.ك:الغدير،ج ۶،ص .۲۲

‏۱۳ـعلاقمندان مى‏توانند براى اطلاع بيشتر به كتاب الغدير،ج ۶،ص ۲۱ـ۲۳،مراجعه نمايند .

‏۱۴ـخصائص الائمه،ص .۳۹

‏۱۵ـارشاد مفيد،ج ۱،ص .۵

‏۱۶ـر.ك:الغدير،ج ۶،ص .۲۴

‏۱۷ـخرائج و جرائح راوندى،ج ۲،ص .۸۸۸

‏۱۸ـر.ك:الغدير،ج ۶،ص .۲۴

‏۱۹ـر.ك:الغدير،ج ۶،ص .۲۶

‏۲۰ـمناقب ابن شهرآشوب،ج ۲،ص .۱۷۵

‏۲۱ـكشف الغمه،باب المناقب،ج ۱،ص .۸۱

‏۲۲ـمرآة العقول،ج ۵،ص .۲۷۵

‏۲۳ـروضة الصفا،فى آداب زيارت المصطفى،الجزء الثاني.

‏۲۴ـالغدير،ج ۶،ص ۲۴ـ .۲۷

گذاشتن پاسخ