در قرآن کریم از شگفتی های بسیاری سخن به میان آمده که برای کسانی که از منطق آن خبر ندارند جای شگفتی است. تولد حضرت آدم و حوا بدون داشتن پدر و مادر، تولد حضرت عیسی بدون داشتن پدر، و… در روایات هم گاهی سخن از شگفتی هایی است که درستی آن ها را می توان با واقعیاتی که پدید آمده باور کرد. تولد امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام در خانه ی خدا ، کعبه در مسجدالحرام و در شهر مکه از واقعیات انکار ناپذیری است که مدارک تاریخی و کتاب های معتبر تاریخ عامه و خاصه آن را تایید می کند. در شب میلاد باسعادتش بخشی از این مدارک را آورده ایم انشاء الله محبت و ولایت و عشق به آن حضرت و فرزندان معصومش را به تمامی انسان های آزاده و تسلیم در برابر حق و منطق عنایت فرماید. آمین
هم علمای شیعه به طور قطع و هم اکثر علمای اهل سنت در منابع و کتب خود به این واقعه اذعان نموده اند . با هم برخی از این منابع را ( از اهل سنت و شیعه) مرور می نماییم : در کتاب تاریخ یعقوبی ترجمه محمد ابراهیم آیتی جلد ۲ صفحه ۷۴ آمده : امیرالمومنین علی بن عبدالمطلّب بن هاشم بن عبدمناف در روز جمعه ۱۳ رجب سال سیام عام الفیل برابر با ۱۹ مهر، در شهر مکّه و درون کعبه چشم به جهان گشود. یا در کتاب مستدرک حاکم جلد ۳ صفحه ۴۸۳ حاکم نیشابوری می گوید : ولادت علی (ع) در داخل کعبه به طور متواتر (و قطعی) به ما رسیده است. وقد تواتر الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبه. همچنین آلوسی در کتابش می گوید : تولد علی در کعبه در میان ملل جهان مشهور و معروف است و تا کنون کسی به این فضیلت دست نیافته است. علامه فقید معاصر شیخ آقا بزرگ تهرانی می نویسد: «آقا مهدی بن محمد تقی بن ابراهیم نقوی معاصر و متولد در سال ۱۳۱۶ هجری ازاحفاد سید دلدار علی هندی دانشمند و فقیه مشهور شیعه در دیار هند، در کتاب «علی و الکعبه » که در ۴۴ صفحه چاپ شده است، از ۲۲ کتاب از کتب علمای عامه نقل می کند که تصریح کرده اند علی (ع) در کعبه متولد شده است. یا بهتر است برای آگاهیت از علامه میرزا محمد علی اردوباردی از علمای بزرگ معاصر درنجف اشرف نام ببرم که کتاب «امیرالمؤمنین و الکعبه » در اثبات ولادت حضرت امیر در بیت الحرام را تالیف نموده که در باب خود کتابی ابتکاری است. (الذریعه الی تصانیف الشیعه ج ۲ ص ۳۵۲)
۱٫ نظر برخى از علماى اهل سنت :
۱ـ حاكم نيشابورى: «اخبار در مورد اين كه فاطمه بنت اسد«على بن ابى طالب»را در خانه كعبه به دنيا آورد،در حد تواتر است.» (۲)
۲ـ حافظ گنجى شافعى: «أمير المؤمنين على عليه السلام در مكه و در داخل بيت الله الحرام در شب جمعه سيزدهم رجب سال سىام عام الفيل،متولد شد،و جز او مولودى در بيت الله الحرام تولد نيافته است،نه پيش از او و نه پس از او.اين امتياز نشانه بزرگى مقام و موقعيت او بود كه شامل حال او گشت.» (۳)
۳ـ ابن صباغ مالكى: «على بن ابى طالب عليه السلام در شب جمعه سيزدهم رجب سال سىام عام الفيل ـ۲۳ سال قبل از هجرتـدر مكه مشرفه در بيت الله الحرام متولد گشت.اين فضيلت را خداوند به جهت جلال و بزرگى و كرامت على عليه السلام به او اختصاص داده است…» (۴)
۴ـ احمد بن عبد الرحيم دهلوى در«ازالة الخفاء»نظير عبارت فوق را نقل كرده است. (۵)
۵ـ علامه ابن جوزى حنفى مىگويد،در حديث آمده است: «فاطمه بنت اسد در حال طواف خانه خدا بود كه درد زايمان او را فرا گرفت.در همين حال درب كعبه باز شد و فاطمه داخل كعبه گشت و در آن جا،على عليه السلام را به دنيا آورد.» (۶)
۶ـ ابن مغازلى شافعى از زبيده دختر عجلان نقل مىكند: «وقتى فاطمه بنت اسد درد زايمانش شديد شد،ابو طالب بسيار ناراحت گشت.در همين حال حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم سر رسيد و از او پرسيد:عمو جان چراناراحتى؟گفت:فاطمه در ناراحتى زايمان بسر مىبرد.حضرت به نزد فاطمه رفت.آن گاه دست ابو طالب را گرفت و فاطمه هم به دنبال آنها،به سوى خانه خدا راه افتادند.حضرت،فاطمه را داخل كعبه برد و به او فرمود:إجلسي على إسم الله،به نام خدا بنشين،سپس او را درد شديدى فرا گرفت و كودك زيبا و پاكيزهاى به دنيا آورد كه مثل زيبايى او را نديده بودم و ابو طالب اسم او را على گذاشت و پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم قنداقه على را گرفت و به منزل فاطمه برد .» (۷)
۷ـ علامه سكتوارى بسنوى: «اول كسى كه در كودكى در اسلام ميان اصحاب به نام«حيدره»ـيعنى شيرـنامگذارى شد،سيد و مولاى ما«على بن ابى طالب»است،زيرا موقعى كه على عليه السلام در داخل كعبه به دنيا آمد،پدرش ابو طالب در سفر بود.مادرش فاطمه با تفأل به خير،او را همنام پدرش كه«اسد»بود،نام گذاشت .» (۸)
۸ـ علامه محمد مبين انصارى حنفى: «ولادت على عليه السلام در مكه در داخل بيت الله الحرام بوده است و هيچ كس غير از«على»در چنين مكان مقدسى به دنيا نيامده است.» (۹)
۹ـ صفى الدين حضرمى شافعى،مىنويسد: «ولادت على عليه السلام در كعبه مشرفه بوده است.او نخستين و آخرين كسى است كه در اين مكان مقدس به دنيا آمده است.» (۱۰)
۱۰ـ عباس محمود عقاد مصرى: «على عليه السلام در داخل كعبه به دنيا آمد و خداوند به او عنايتى فرمود كه هرگز بر بتهاسجده نكرد….» (۱۱)
۱۱ـ آلوسى: «اين ماجرا بسيار بجا و شايسته بود كه خداى متعال اراده كرد تا پيشواى امامان در جايى به دنيا آيد كه قبله مؤمنان است.منزه است پروردگارى كه هر چه را در جاى خود مىنهد،و او بهترين حاكمان است.» در ادامه مىنويسد: «چنان كه برخى گفتهاند،گويا على عليه السلام نيز خواست به خانه كعبه كه تولدش در آن افتخارى براى او بود،خدمتى كند.به همين جهت بود كه بتهاى خانه كعبه را از فراز به زير افكند،زيرا در پارهاى از روايات آمده كه خانه خدا،به درگاه خداوند شكايت كرد و گفت :پروردگارا تا چه وقت در اطراف من،اين بتها را پرستش مىكنند؟و خداى تعالى به او وعده داد كه آن مكان مقدس را از بتها پاك خواهد كرد….» (۱۲)
علامه امينى قدس سره در الغدير بيش از بيست نفر از علماى اهل سنت و كتابهاى آنان را نام مىبرد كه به صراحت نوشتهاند على بن ابىطالب عليه السلام در داخل كعبه مكرمه به دنيا آمده است. (۱۳)
۲٫ نظر علماى شيعه:
علماى شيعه به اتفاق آرا معتقدند امير مؤمنان على عليه السلام در داخل كعبه به دنيا آمده و اين فضيلت،فقط منحصر به اوست و كسى جز او اين افتخار نصيبش نخواهد شد.براىنمونه،كلام برخى از دانشمندان بزرگ شيعه را به اختصار مىآوريم:
۱ـ سيد رضى،گرد آورنده نهج البلاغه، (متوفى ۴۰۶) : «ولادت على عليه السلام در مكه و در خانه خدا در سيزده رجب سى سال بعد از عام الفيل بود …و من كسى را كه مانند على بن ابى طالب عليه السلام در خانه خدا به دنيا آمده باشد نمىشناسم.» (۱۴)
۲-شيخ مفيد (متوفى ۴۱۳) : «على عليه السلام در روز جمعه سيزده رجب سى سال بعد از عام الفيل در مكه در داخل بيت الله الحرام به دنيا آمد.نه كسى بعد از او و نه كسى قبل از او به اين مقام مفتخر نشده است.» (۱۵)
۳-علامه جليل سيد مرتضى (متوفى ۴۳۶) : «على در خانه خدا به دنيا آمد و هيچ كس در اين فضيلت شريك و نظير او نيست.» (۱۶)
۴ ـ مفسر كبير مرحوم قطب الدين راوندى (متوفى ۵۷۳) : «محل ولادت على صلى الله عليه و آله و سلم،خانه خدا و بيت الله الحرام بود و هيچ كس جز او در اين مكان تولد نيافته است.» (۱۷)
۵- علامه حلى (متوفى ۷۲۶) : «هيچ كس در كعبه مكرمه،جز اين على بن ابى طالب عليه السلام متولد نشده است،نه قبل از او و نه بعد از او.» (۱۸)
۶ـ مفسر بزرگ امين الاسلام مرحوم طبرسى (متوفى ۵۴۸) صاحب تفسيرمجمع البيان: «هرگز كسى غير از على عليه السلام در خانه خدا به دنيا نيامده است،نه پيش از او و نه پس از او.» (۱۹)
۷- ابن شهر آشوب (متوفى ۵۸۸) : «فرزند پاكيزه (على عليه السلام) از نسل پاكيزه در محل پاكيزهاى به دنيا آمد.چنين كرامتى براى چه كسى يافت مىشود؟زيرا شريفترين بقعهها حرم و مكه است و شريفترين محل حرم،مسجد است،و شريفترين محل مسجد،كعبه مكرمه است،و مولودى جز على عليه السلام در اين مكان مقدس يعنى كعبه به دنيا نيامده است،پس على عليه السلام در بهترين مكانى كه ممكن بوده متولد شده است.» (۲۰)
۸ـ محقق اربلى (متوفى ۶۹۲) : «على عليه السلام در مكه مكرمه در داخل خانه خدا در سيزدهم رجب سى سال بعد از عام الفيل به دنيا آمد.هيچ كس قبل از او و بعد از او به اين فضيلت بزرگ مفتخر نشد،و اين فضيلت و شرفى است كه خداى سبحان به خاطر جلال و كرامت آن حضرت اختصاص به او داده است.» (۲۱)
۹ـ علامه مجلسى (متوفى ۱۱۱۰) : «على عليه السلام در مكه مكرمه در خانه خدا در ماه رجب،سى سال بعد از عام الفيل،به دنيا آمد.» (۲۲)
۱۰ـ مورخ شهير محمد بن خاوند: «ولادت على عليه السلام در داخل كعبه بود.هيچ كس اين سعادت نصيبش نشد،جز على بن ابى طالب عليه السلام.تولد على عليه السلام در كعبه،از نظر تاريخ و روايت قطعىاست و هيچ ترديد و شبههاى در آن راه ندارند.» (۲۳) بيش از پنجاه نفر از بزرگان شيعه در آثار خود به تولد على عليه السلام در كعبه اشاره دارند.براى آگاهى بيشتر در اين زمينه به كتاب ارزشمند«الغدير»مراجعه نماييد. (۲۴)
————————————————————–
پی نوشت :
۱ـالغدير،ج ۶،ص .۲۷
۲ـمستدرك حاكم نيشابورى،ج ۳،ص ۵۵۰، (در شرح حال حكيم بن حزام) .
۳ـكفاية الطالب،ص .۴۰۷
۴ـالفصول المهمه،ص .۳۰
۵ـالغدير،ج ۶،ص .۲۲
۶ـتذكرة الخواص،ص .۲۰
۷ـمناقب ابن مغازلى،ص ۶،ح ۳،الفصول المهمة،ص .۳۰
۸ـمحاضرة الاوائل،ص ۷۹ به نقل از:الاحقاق،ج ۷،ص .۴۹۰
۹ـوسيلة النجاة،محمد مبين حنفى،ص ۶۰، (چاپ گلشن فيض لكهنو) .
۱۰ـوسيلة المآل،حضرمى شافعى،ص .۲۸۲
۱۱ـعبقرية الامام على،ص .
۱۲ـر.ك:الغدير،ج ۶،ص .۲۲
۱۳ـعلاقمندان مىتوانند براى اطلاع بيشتر به كتاب الغدير،ج ۶،ص ۲۱ـ۲۳،مراجعه نمايند .
۱۴ـخصائص الائمه،ص .۳۹
۱۵ـارشاد مفيد،ج ۱،ص .۵
۱۶ـر.ك:الغدير،ج ۶،ص .۲۴
۱۷ـخرائج و جرائح راوندى،ج ۲،ص .۸۸۸
۱۸ـر.ك:الغدير،ج ۶،ص .۲۴
۱۹ـر.ك:الغدير،ج ۶،ص .۲۶
۲۰ـمناقب ابن شهرآشوب،ج ۲،ص .۱۷۵
۲۱ـكشف الغمه،باب المناقب،ج ۱،ص .۸۱
۲۲ـمرآة العقول،ج ۵،ص .۲۷۵
۲۳ـروضة الصفا،فى آداب زيارت المصطفى،الجزء الثاني.
۲۴ـالغدير،ج ۶،ص ۲۴ـ .۲۷
گذاشتن پاسخ