تعبیر خواب + تکملة ( نکته ای در مورد کتابهای تعبیر خواب )

تعبیر خواب ، یکی از علوم باطنی است که نصیب هر کسی نمی شود. این کتابهایی هم که در این زمینه نوشته شده و در دست همه است قابل اعتماد نیستند. دقائق و ظرائف این علم ، پیچیده تر از آن است که بشود آن را به این سادگی در یک کتابِ چند صد صفحه ای به زبان ساده و همه-فهم در اختیار مردم قرار داد !

در روایت است که « اِنَّ الرُؤيا الصادِقَة جُزءٌ مِن سَبعينَ جُزءاً مِنَ النُبُوَّة » یعنی یکی از اجزاء زیادی که نبوّت دارد ، رؤیای صالحه است.

جمال السالکین علّامه شیخ محمّد تقی مجلسی ، پدر علّامهء مجلسی مؤلّف « بحار الانوار » ، رضوان الله علیهما ، بعد از شرح معنای این روایت می فرماید :

« لكن لا يعرف تعبير الرؤيا إلّا الأنبياء و الأوصياء أو من ألهمه الله من أوليائه، فإنه بحر عميق ، بل جرّبنا أنّ لكلّ نفس تعبير خاص ليس لغيرها. »

می گوید : « تعبیر رؤیا را نمی فهمد مگر انبیاء و اوصیاء و یا کسی از اولیاء خدا که خدای متعال به او این فهم را الهام کرده باشد. بلکه تجربه کرده ایم که هر نفسی [ = هر کسی ] تعبیر خاصّی دارد که برای دیگری نیست. »

مثلاً اگر دو یا چند نفر یک خواب کاملاً مشابه ببینند ، تعبیر رؤیای هر کدام مخصوص خودِ اوست و با دیگری فرق دارد.

—————————————————————————-

تکملة :

استفاده از کتابهایی که در مورد تعبیر خواب در دسترس مردم هست ، حتّی آنها که منسوب به انبیاء و بزرگان و … هستند ، چندین اشکال دارد. واضح ترینِ این اشکالات ، این است که انتساب مطالب این کتابها به آن بزرگان معلوم نیست و ثابت نشده است.

پس بهتر است اگر کسی خوابی دید ، آن را فقط با کسی مطرح کند که هم عالِم به آیات و روایات است و هم بسیار با تقوی است ، و اگر این رؤیا موجب نگرانی او شد و به چنین کسی هم دسترسی نداشت ، با صدقه و دعا و … جلوی وقایع ناگوارِ احتمالی را بگیرد.

صدقه و دعا را در هیچ حالی فراموش نکنیم.

http://angewordpress.files.wordpress.com/2007/05/fotolia_1917615nature-soleil-vert.jpg Image non réduite angewordpress.files.wordpress.com/2007/05/fot... 1236 x 1536 - 1228 ko

http://angewordpress.files.wordpress.com/2007/05/fotolia_1917615nature-soleil-vert.jpg
Image non réduite
angewordpress.files.wordpress.com/2007/05/fot…
1236 x 1536 – 1228 ko

گذاشتن پاسخ