تاریخ شهادت امام حسن عسکری صلوات الله علیه

شهادت امام حسن عسکری صلوات الله علیه در سال ۲۶۰ هجری اتّفاق افتاده است و در این زمینه در بین منابع متعدّدی که ملاحظه شد ، اختلافی ندیده ام.

امّا در مورد روز و ماهِ آن چند قول و یا احتمال وجود دارد :

۱ ) هشتم ربیع الاوّل ؛ در بیشترِ مصادر این تاریخ ذکر شده است ( به عنوان مثال > الکافی ، فِرَق الشیعة ، الارشاد ، تهذیب الاحکام ، تاریخ بغداد ).

۲ ) غرّة ماه ربیع الاوّل یعنی ابتدای آن ماه ( > مصباح المتهجّد )

۳ ) ۱۰ یا ۱۱ ربیع الاوّل. این تاریخ ، صریحاً در جایی نیامده امّا مسعودی در کتاب « اثبات الوصیّة » در بخش مربوط به امام زمان علیه السلام فرموده : « قامَ بِاَمرِ اللهِ جَلَّ وَ عَلا فی یَومِ الجُمُعَة لِاِحدی عَشَرَة لَیلةٍ مَضَت مِن رَبیعِ الاَوَّلِ سَنَةَ سِتّینَ وَ مِائَتَین. » به این معنا که امام زمان صلوات الله علیه در روز جمعه یازدهمِ ربیع الاوّل سال ۲۶۰ به امر امامت قیام نمودند. لازمهء این سخن آن است که شهادت امام حسن عسکری علیه السلام در روز پنجشنبه دَهُم یا همان یازدهمِ آن ماه بوده باشد ؛ چراکه قیام هر امامی به امر امامت ، از زمان وفاتِ امامِ قبلی است. علّامهء شوشتری رضوان الله علیه دو احتمال در اینجا مطرح کرده است : اوّل : وقوعِ تصحیف در نسخهء « اثبات الوصیّة » ، و دوم : اینکه تصحیفی صورت نگرفته بلکه این هم ، یک قول مستقلّ در مورد تاریخ شهادت امام حسن عسکری علیه السلام باشد.

۴ ) روز جمعه ۱۳ محرّم الحرام ( > رجال النجاشی رحمه الله ، ص ۱۰۰ )

مسلّماً هشتم ربیع الاوّل از اعتبار تاریخی بیشتری برخوردار است و بلکه با توجّه به قرائن و شواهد می توان گفت مطمئنّاً همین تاریخ درست است.

گذاشتن پاسخ