نکته بیست و هفتم ( پنج گنج )

در روایت است که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم به ابوذر رحمة الله علیه فرمود : « يا أباذر، نعمتان مغبون فيهما كثير من الناس: الصحة، و الفراغ.
يا أباذر، اغتنم خمسا قبل خمس: شبابك قبل هرمك، و صحتك قبل سقمك، و غناك قبل فقرك، و فراغك قبل شغلك، و حياتك قبل موتك. » ( امالی شیخ طوسی رحمه الله ، ص ۵۲ )

« ای اباذر ! دو نعمت هستند که بسیاری از مردم در مورد آنها مغبون اند [ یعنی در مورد آنها فریب می خورند ] : تندرستی و گرفتار نبودن [ بعضی از بزرگان فراغ را در اینجا به معنای امنیّت معنا کرده اند].

ای اباذر ! پنچ چیز را قبل از پنج چیز غنیمت بدان [ یعنی قدر آنها را بدان و از آنها استفاده کن ] : جوانیت را قبل از کهنسالیت ، صحّت ات را قبل از بیماری ات ، غنایت را قبل از فقرت ،‌ فراغت را قبل از گرفتاریت و حیاتت را قبل از مرگت. »

مقصود این است که هر کدام از حالات پنجگانهء بالا را قدر بدان و در آن حالات ، در راه خدا بکوش و از آنها در راه کمال و سعادتت بهره ببر ، قبل از آنکه آن امکانات از تو گرفته شوند ، مسلّم است که طیّ طریق و سیر در راه خدا ، برای اکثر انسانها در آن حالات آسانتر است ، پس قدر آنها را بدان ، قبل از اینکه از دستشان بدهی.

گذاشتن پاسخ