یکی از نمازهای ماه رجب

سؤال : یکی از اعمال ماه رجب را این گفته اند که یک روز را روزه بگیرد و نمازی بخواند مشتمل بر صد بار آیة الکرسی و … . آیا این نماز را باید در همان روز که روزه گرفته بخواند یا بعد از آن ؟ (۳۵/۷/۲۹)

جواب : این نماز را سیّد بن طاووس رضون الله علیه در « الإقبال » ( ج ۳ ، ص ۱۹۹ ) چنین نقل کرده :

« ذِكرُ صلاةٍ في يومٍ مِن رجب وجدتها بإسناد متّصل إلى عبد اللّه بن عباس قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: من صام يوماً من رجب و صلّى فيه اربع ركعات، يقرء في أوّل ركعة مائة مرة آية الكرسي، و يقرء في الثانية « قُل هُوَ اللهُ أَحَد » مأتي مرة لم يمت حتّى يرى مقعده من الجنّة أو يرى له ».

یعنی کسی که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد و در آن ، چهار رکعت نماز بخواند ؛ به این صورت که در رکعت اوّل صد بار آیة الکرسی و در رکعت دوم دویست بار « قُل هُوَ اللهُ أَحَد » بخواند ، نمیمیرد تا اینکه جایگاهش را در بهشت ببیند یا دیگران جایگاه او را در بهشت ببینند.

همان طور که از متن روایت پیداست ، این نماز را باید در همان روزی بخواند که در آن روزه گرفته.

البتّه سند این روایت معتبر نیست امّا مشکل خاصّی هم در متن آن وجود ندارد و اصلِ روزه گرفتن و نمازی اینچنین خواندن هم نه فقط اشکالی ندارد بلکه قطعاً از اعمال صالحه است ، بنابراین می شود به این روایت عمل کرد امّا این کار را به قصر « رجاء » انجام دهند ؛ به این معنا که به این قصد که قطعاً مستحبّ است نخوانند بلکه به این امید که شاید رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم واقعاً این را فرموده باشند. در روایات معتبر هست که اگر کسی با چنین نیّتی به امثال این روایات عمل کند ، خدای متعال همان ثواب را به او می دهد اگرچه در واقع رسول خدا صلّی الله علیه و اله و سلّم آن را نفرموده باشد.

گذاشتن پاسخ