گذری کوتاه بر واقعه غدیر خم

[ حضرت حجّة الاسلام و المسلمین حاج سیّد محمّد موسوی ]

در سال دهم هجری با اعلام انجام حج توسط پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم عده زیادی از مسلمانان در تدارک همراهی با حضرت و انجام حج در کنار آخرین فرستاده الهی برآمدند. حج آن سال شکوهی خاص داشت پس از حجی که حضرت پیش از هجرت انجام داده بود، این تنها حجی بشمار می آمد که رسول خدا پس از هجرت انجام می دادند لذا حجه الوداع و آخرین حج رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بود.

سرانجام مراسم حج و مناسک آن تمام شد و مسلمانان خوشنود از انجام این عمل عبادی آماده مراجعه به سوی کشورها و مناطق مختلف شدند. هنگامی که به منطقه خم در نزدیکی جحفه که یکی از میقاتهاست، رسیدند این آیه بر حضرت نازل شد: « یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک فان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس »( المائدة ، ۶۷ ). به دستور پیامبر در کنار برکه  و آبگیری(غدیر) که چشمه آبی و درختانی داشت، فرود آمدند. به فرمان حضرت به گروههایی که جلو رفته بودند دستور بازگشت داده شد و منتظر ماندند تا عقب ماندگان هم رسیدند.

جمعیتی که بیش از ۹۰۰۰۰ نفر و تا ۱۲۵۰۰۰نفر هم گفته شده در آن صحرای سوزان و هوای گرم جمع شدند وقت نماز ظهر فرا رسید پس از نماز برای پیامبر با سنگها یا جهاز شتران منبری آماده کردند و حضرت برفراز آن خطبه ای طولانی بیان فرمودند. سپس فرمود: تفسیر قرآن و توضیح باطن آن تنها بوسیله این شخص بیان می شود.آنگاه امام علی را صدا زدند دستان او را گرفته و بالا آوردند بطوری که مردم سفیدی زیر بغل ایشان را می دیدند و او را به مردم معرفی کردند و فرمود: « من کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه » « هر که من مولای اویم این علی مولای اوست خدایا دوست دارش را دوست و دشمنش را دشمن بدار. »

سپس رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دستور دادند خیمه ای در مقابل خیمه خودشان برای حضرت علی برافراشته شود دسته دسته مردم ابتدا خدمت پیامبر رسیده پس از بیعت و تبریک این انتصاب الهی به خیمه امام علی وارد شده و به حضرت علی تبریک و تهنیت گفته و با او بیعت می کردند. سپس برای بیعت زنان ظرف آبی آوردند پرده ای بر آن قرار دادند در یکطرف پرده حضرت علی دستش را در میان ظرف گذاشت و در طرف دیگر ظرف زنها دستشان را می گذاشتند.

از روز ۱۸ تا ۲۰ ذو الحجّة ، سه روز بیعت ادامه داشت تا تمام مردم حاضر بیعت نمودند. آنگاه مسلمانان به مناطق و کشورها و خانه های خویش برگشتند و رسول گرامی صلی الله علیه و آله و سلم  و مسلمانان مدینه نیز  به سمت مدینه بازگشتند.

گذاشتن پاسخ