نکته پانزدهم ( بابا رکن الدین رضوان الله علیه )

 1341320672284707_large

شیخ مسعود بیضاوی مشهور به بابا رکن الدین رضوان الله علیه از علمای قرن هشتم هجری است. بسیار شخص قوی بوده و به همین دلیل همواره مورد توجّه بزرگانی همچون شیخ بهائی رحمه الله بوده است.

آیة الله سیّد عبد الکریم کشمیری اعلی الله مقامه ، که احاطهء ایشان به احوالات و بصیرتشان در تشخیص افراد بسیار بوده است ، ایشان را با عبارت « روح و ریحان » توصیف فرموده و او را بسیار قوی می دانسته است.

یکی از علمای ربّانی نقل کردند که : « یک بار با استاد [ آیة الله کشمیری رحمه الله ] و دو تن از طلّاب كه از قم همراه استاد بودند، بر مرقد بابا ركن‏ الدين بوديم. من كنار استاد ايستاده بودم و آن دو با كمى فاصله از ما نشسته بودند. ناگهان مشاهده كردم شخصى چهارشانه با ريش حنايى رنگ و به نسبت بلند ، در حالى كه يك سينى با چهار فنجان قهوه در دست داشت به ما نزديك می شود.

همان دم استاد به من فرمود : « می بينى؟ »

آن چه می ديدم را به ايشان عرض كردم. فرمود: « خودش است! خودش است! »

بابا ركن ‏الدين آمد و جلو هر يك از ما چهار نفر فنجانى از قهوه قرار داد و آن دو [ همان دو نفری که آنها هم همراه بودند ] فنجان مقابل خود را برداشتند. يكى از آن دو، همهء قهوه خود را از بالاى شانهء خود به پشت سرش ريخت و ديگرى هم همين كار را كرد ولى مقدار كمى قهوه از گوشه لبش وارد دهانش شد.

 پس از آن واقعه ، شخصى كه كمى از آن قهوه را چشيده بود، چنان مست بابا ركن‏ الدين شده بود كه می گفت: « نمی ‏دانيد اين‏جا چه خبر است! اگر انسان از قم براى زيارت اين‏جا پياده بيايد، جا دارد. ». »

گذاشتن پاسخ