یمن در عصر ظهور

سؤال : نظر شما در مورد تحوّلات یمن که می گویند از نشانه های قطعی ظهور است ، چیست ؟ آیا این مطلب را تأیید می کنید ؟ (۳۶/۶/۹)

جواب : در مورد قضایای یمن ( چه به صورت کلّی و چه در مورد قضایای أخیر ) چندین مسأله هست که باید مورد توجّه قرار گیرد، بعضی از این مسائل از این قرار اند :

۱ ) موقعیّت ژئوپلتیک یمن ،

۲ ) تاریخچهء منازعات و روابط بین عربستان و یمن ،

۳ ) علل مشترک و غیر مشترک آن منازعات ،

۴ ) آگاهی دقیق از زیربناها و روبناهای منازعهء أخیر ،

۵ ) شناخت گروههای درگیر ( چه در یمن و چه در عربستان ) در جنگ أخیر ،

۶ ) شناخت لازم و کافی در مورد روایات مربوط به قضایای آخر الزمان و بخصوص آن روایاتی که با یمن مرتبط هستند. مقصود از شناخت لازم و کافی ، همهء معلوماتی است که برای تشخیص اعتبار و یا عدم اعتبار آن روایات ، فهم معنای متون آنها و مواردی از این قبیل لازم است.

۷ ) آگاهی کامل از میزان انطباق آن روایات با یک واقعه یا وقایع مشخّص ( مثلاً انطباق اوضاع فعلی یمن با روایات قبل از ظهور و مانند آن ).

آنچه گفتیم به این منظور بود که روشن گردد که حکم صادر کردن در چنین مسائلی بسیار مشکل است و قاعدتاً جز از کسانی که بر همهء جنبه های ذکر شده اشراف داشته باشند بر نمی آید.

امّا فعلاً همینقدر می توان گفت که :

أوّلاً : در روایات معتبری که در مورد ظهور و حوادث پیش از آن در دست ما هست ، آنچه مورد تأکید قرار گرفته ، نقشی است که « یمانی » بر عهده دارد و نه « یمن ». البتّه در مورد خودِ یمن هم روایاتی وجود دارد امّا انتسابشان به معصومین علیهم السلام اثبات نشده است.

و ثانیاً : حکم به انطباق وضع فعلیِ دنیا ( به طور کلّی ) و اوضاع یمن ( به صورت جزئی ) با حوادث پیشگویی شده در مورد ظهور و قبل از آن ، بسیار مشکل است ، و به عبارت دیگر ، آن مقدار از شواهد و قرائنی که در حال حاضر در دست داریم و از آنها مطّلعیم ، برای اثبات انطباق مذکور کافی نیستند.

و ثالثاً : در عین حال امیدواریم این حوادث ، با وجود تلخی و ناخوشایندی ، زمینه ساز گشایش و فراهم کنندهء زمینهء صلح و ثبات و عقلانیّت و حکمت باشند. تحقّق این آرزو ، هرچند در نگاه اوّل بعید به نظر می رسد ، امّا به قول میرزا محمّد طاهر وحید قزوینی :

عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد

گذاشتن پاسخ