هیچ کس با اهل بیت علیهم السلام قابل قیاس نیست + تکملة

گاهی از انسانهای بزرگ اشتباههایی سر می زند که به هیچ وجه توجیه پذیر نیستند ! شاید حکمتِ غائیِ این اشتباهها این باشد که حواسمان باشد فرق است بین معصوم و غیر معصوم و جز کسانی که خدا عصمت را عطایشان کرده ، دیگران همواره در معرض خطا و لغزش هستند.
یکی از افرادی که ( با وجود اختلاف نظرهایی با ایشان در سیاست دارم ) در بزرگی او شکّ ندارم آقای مصباح است. چه در علم و چه در عمل از او چیزهایی دیده ام که در مجموع از ایشان شخصیّتی کم نظیر ساخته ؛ در علم شبیه ابن سینا و در عمل شبیه عابدان و زاهدان مشهور تاریخ.
امّا امروز از ایشان نقل قولی دیدم که شاید بزرگترین اشتباه ایشان باشد ! اینکه در جمع تعدادی از زائران مرقد امام خمینی رحمه الله گفته اند : « ثواب حرکت پیاده به سمت مرقد امام را مساوی ثواب پیاده روی به سوی بارگاه نورانی امام حسین علیه السلام می‌دانیم. » خدا کند این نقل قول دروغ باشد و خدا کند اگر راست است توجیه معقولی برای حرفشان داشته باشند ، من که هرچه فکر می کنم نمی توانم توجیهی برای این حرف ایشان پیدا کنم. هیچ کس و هیچ بارگاهی با اهل بیت علیهم السلام و بارگاه با عظمت ایشان قابل قیاس نیست ، بخصوص قضیهء زیارت امام حسین علیه السلام ، چه از نزدیک و چه از دور …
خورشید آسمان و زمین ، نور مشرقَین
پروردهء کنار رسول خدا حسین …

—————————

تکملة :
انتشار این متن ، بعد از شنیدن اصل خبر و جستجوی آن در سایتهای خبری و غیر خبری مختلف ، و در نهایت ، اعتماد به نقل سایت « مشرق نیوز » بود. اخیراً دیدم آنچه در پایگاه اطلاع رسانی آیة الله مصباح آمده جز این است ؛ در آنجا چنین نقل شده : « … وي با اشاره به اين‌که پيام خميني(ره) همان پيام امام حسين(ع) است، خطاب به اعضاي کاروان پياده اظهار داشت: تصور شخصی من این است که شاید ثواب کار شما، مانند ثواب کار کساني باشد که با پاي پياده به حرم سيدالشهدا(ع) مشرف مي‌شوند… » [ اینجا را ببینید. ]. مسلّم است که این سخن ، اشکالاتی که قبلاً گفتیم را در بر ندارد. هرچند متن مشرق نیوز همچنان در همان صفحه موجود است ، از آنجا که وظیفهء عقلی و اسلامی ما حُسن ظنّ به دیگران و خصوصاٌ مؤمنین است ، لازم دیدم که این تکمله را به متن بیافزایم و امیدوارم ، در واقع هم متن موجود در تکملة و خبر نقل شده در پایگاه اطلاع رسانی آقای مصباح درست باشد و نه آنچه در مشرق نیوز و مانند آن آمده.

wpp

گذاشتن پاسخ