نکته سی ام ( سه کار مهم و پر برکت در مورد نماز )

سه چیز هست که رعایت آنها در نماز بسیار پر برکت است و آثار کلّی و اساسی دارد و نباید از آنها غفلت کرد :

اوّل : اذان و اقامة. فضیلت اذان و اقامة در روایات بسیار زیادی ذکر شده ، به عنوان مثال از امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده که فرمود : « إذا أذّنت وأقمت صلّى خلفك صفّان من الملائكة ، وإذا أقمت صلّى خلفك صفّ من الملائكة. » « اگر برای نماز اذان و اقامة بگویی ، در آن نماز ، دو صف از ملائکة پشت سرت نماز خواهند خواند ، و اگر فقط اقامة را بگویی ، یک صف از ملائکة پشت سرت نماز خواهند خواند. » به خصوص در مورد إقامة تأکیدات به قدری است که بعضی از علماء فتوا به وجوب ان داده اند و بعضی دیگر ، فرموده اند اقامة احتیاطاً ترک نشود.

دوم : طول دادن رکوع و سجده. قبلاً به صورت مستقلّ در این مورد مطالبی را گفته ایم و در همان جا این روایت را نقل کردیم که از امام جعفر صادق صلوات الله علیه نقل شده که فرمود : « ثلاثة إذا تعلمهن المؤمن كانت زيادة في عمره و بقاء لنعمه عليه » « سه چیز است که اگر مؤمن آنها را بداند [ و به آنها عمل کند ] موجب زیادی عمر و باقی بودن نعمتهایی که دارد می شود … » و بعد ، یکی از آن سه چیز را « تطويله في ركوعه و سجوده في صلاته » یعنی « طول دادن رکوع و سجودش در نماز » ذکر فرمودند.

سوم : تسبیح حضرت زهراء سلام الله علیها بعد از نماز. در مورد این تسبیح روایات بسیار زیادی از رسول خدا و ائمّة علیهم السلام نقل شده و آثاری همچون مغفرت ، خوشبختی و مانند آن را برای آن ذکر فرموده اند. به عنوان مثال از امام جعفر صادق صلوات الله علیه روایت شده که فرمود : « من سبّح تسبيح فاطمة الزهراء عليها السلام قبل أن يثنى رجليه من صلاة الفريضة غفر الله له … » « کسی که بعد از نماز فریضه [ = نمازهای پنجگانهء شبانه روز ] ، قبل از اینکه آن هیئتی که پاهایش در وقت اتمام نماز داشته را تغییر دهد ، تسبیح حضرت فاطمه زهرا علیها السلام را بگوید ، خدا گناهان او را می بخشد. »

گذاشتن پاسخ