سیستم عامل چیست ؟

سیستم عامل (operating system) اولین نرم افزار کاربردی نصب شده روی کامپیوتر است. بسیاری از دستگاه‌های دیجیتالی اطراف ما ( همچون گوشی تلفن همراه ) دارای سیستم عامل هستند.

کار سیستم عامل مدیریت تمامی منابع کامپیوتر است. به عنوان مثال ، ‌وقتی برنامه‌ای را روی کامپیوتر خود نصب می‌کنید، قطعات کامپیوتر تحت فرمان آن برنامه در می‌آیند. مثلاً وقتی با یک برنامهء صوتی کار می‌کنید، کارت صدای کامپیوتر با برنامه پخش صوت همکاری می‌کند و یک فایل صوتی را از طریق بلندگوی کامپیوتر پخش می‌کند. این ارتباط بین نرم افزار و سخت افزار توسط سیستم عامل انجام می‌‌شود.

یک سیستم کامپیوتری پیشرفته از یک یا چند پردازنده، مقداری حافظه اصلی، دیسک‌ها، چاپگرها، صفحه‌کلید، صفحه‌نمایش، واسط‌های شبکه‌ای و دیگر دستگاه‌های ورودی و خروجی تشکیل شده‌است. اگر سیستم یکپارچه‌ای برای مدیریت این منابع وجود نداشته باشد، هر برنامه باید به تنهایی این کار را انجام دهد. سیستم‌عامل یک لایه نرم‌افزاری فراهم می‌کند که وظیفه مدیریت منابع سیستم را از دوش برنامه‌های کاربردی رهانیده و کار برنامه‌نویسی را ساده‌تر می‌نماید. در واقع سیستم‌عامل واسطهء بین سخت‌افزار کامپیوتر و کاربر می‌باشد.

به بیان دیگر ،‌ سیستم‌عامل دو کار عمده انجام می‌دهد:

در نگرش پایین به بالا، منابع منطقی (مانند فایل‌ها) و منابع فیزیکی (مانند دستگاه‌های سخت‌افزاری) کامپیوتر را مدیریت و کنترل می‌کند.

و در نگرش بالا به پایین، به کاربران این امکان را می دهد که بتوانند آسان تر برنامه نویسی نمایند و درگیر پیچیدگی‌های سخت‌افزاری کامپیوتر نشوند.

سیستم‌عامل‌های فعلی

طبق آماری که در ماه ژوییه سال ۲۰۱۱ توسط w3schools به ثبت رسیده ،‌ تا آن زمان بیش از ۸۰ درصد کاربران اینترنت از سیستم‌ عامل ویندوز استفاده می‌کنند.

به صورت دقیقتر ،‌ آمار زیر ارائه می شود که مربوط است به اوت سال ۲۰۱۰ :

ویندوز ۷: ۳۷/۸٪

ویندوز ویستا: ۶/۷٪

ویندوز اکس پی: ۳۹/۷٪

ویندوز ۲۰۰۳: ۰/۹٪

مک اواس: ۸/۱٪

لینوکس: ۵/۲٪

از سیستم‌عامل‌های مشهور کامپیوترهای شخصی می‌توان به اسامی زیر اشاره کرد:

Unix

Linux

Mac OS

Windows XP

Windows Vista

Windows NT

Windows 7

Windows 8

Windows CE

Solaris

BSD

MS-DOS

MVS

Wheels

palm

همچنین از سیستم‌عامل‌های موجود روی گوشی‌های تلفن همراه نسل جدید می‌توان به اسامی زیر اشاره کرد:

Android

iOS

Windows mobile

Windows Phone

Symbian

UIQ

bada

BlackBerry

palm

گذاشتن پاسخ