زندگانی مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمد حسن آل طیب قدّس سرّه

آیت الله حاج سیّد محمّد حسن آل طیّب رضوان الله علیه یکی از بزرگان علمای شیعه و از صاحبان نفوس قدسیّة و از افتخارات سادات جزائری بودند. متن زیر توسّط جناب آقای مهندس سیّد علی اصغر فاطمی زاده که خود ، از سادات جزائری و در ضمن ، نسبت نزدیکی با آیت الله آل طیّب رحمة الله علیه دارند برای ما فرستاده شده و البتّه خود ایشان در پایان ، به رسم امانت داری ، منبع این نوشتار را ذکر کرده اند.

wdwfwg
فقیه،اصولی،فیلسوف،متکلم،ریاضی دان،ادیب،شاعر،عارف،زاهد،عالم عامل مرحوم آیت الله حاج سید محمد حسن آل طیب ( قده)،فرزند مرحوم آیت الله سید محمد حسین آل طیب از نوادگان علامه محدث،دانشمند نامدار سیدنعمت الله جزایریصاحب کتاب « الانوار النعمانیه » و تالیفات دیگر است. وی در سال۱۲۸۷ هجری شمسی در دار المؤمنین شوشتر و در خانواده ای دانش پرور و فضیلت مدار متولد شد.دروس مقدماتی را در شوشتر و در محضر عموی گرامی خویش ؛ مرحوم آیت الله سید محمد باقر آل طیب فرا گرفت. سطوح متوسط دانش و مباحثی از علم ریاضیات ، هیئت ، نجوم و بخشی از کلیات طب را از پدر بزرگوارش آموخت و برای دسترسی به سطوح عالی،نزد مرحوم آیت الله سید محمد مهدی آل طیب و آیت الله حاج شیخ محمد کاظم شوشتری زانوی شاگردی بر زمین نهاد.

پس از آن به دزفول مهاجرت کرد و در خدمت مرحوم آیت الله حاج شیخ محمدرضا معزی دزفولی که از مراجع تقلید روزگار خود بوده،به تکمیل دانش فقه و اصول و علم الحدیث پرداخت. در سال۱۳۵۳ ( ه.ق ) به قم عزیمت کرد و از دروس آیات عظام حاج شیخ عبدالکریم حائری – بنیانگذار حوزه علمیه قم – ، سید محمد حجت و حاج سید احمد خوانساری بهره کامل برد. حکمت و فلسفه را نیز از مرحوم آیت الله میرزا مهدی آشتیانی فراگرفت و پس از اینهمه به زادگاه خویش، شوشتر بازگشت و تا واپسین روز حیات پر برکت خود به تبلیغ دین،اداره مدرسه علمیه سیّدِ جزایری نیای گرامیَش ، به تدریس و تربیت طلاب و تالیف اشتغال داشت. وی سالیانی به اقامه نماز جماعت می پرداخت.

مرحوم آیت الله آل طیب در راهپیمایی های دوران انقلاب شرکت می فرمودند. نقل شده است که در عاشورای سال ۴۲ یا ۴۳ مجلسی باشکوه در مسجد حسین شوشتر برگزار شده بود و آقا هم حضور داشتند.مرحوم شهید حجه الاسلام حاج سید محمد رضا آل طیب(نماینده حضرت امام(ره) در شوشتر) منبر رفته بودند.مامورین  بیرون مسجد تجمع کرده،آماده هجوم  و تیر اندازی به مردم بودند. با اتمام مجلس ، صدای رگبار گلوله هم برخاست.آقا در حال خروج از مسجد بهمراه جمعیت بود.یکی از مؤمنین  می گفت ماشینی را آماده کرده بودیم که ایشان را سوار کرده، به منزل برسانیم؛ ولی هرچه اصرار کردیم، آقا نپذیرفتند و فرمودند من باید در میان جمعیت باشم. و سرانجام پیشاپیش صفوف مردم  از مسجد خارج گردید. همان شخص نقل می کرد که تیر از چپ و راست ایشان رد می شد، تا بالأخره مأمورین متوجه شدندکه آقا در بین جمعیت است  و تیر اندازی را تمام کردند.

وقتی اوّلین شهید در شوشتر تقدیم انقلاب شد، رژیم طاغوت علی الرسم ، مانع از تشییع جنازه  شهدا می شد، ولی با نهیب ایشان  باز عقب نشینی کرده و تشییع جنازه بنحو احسن انجام شد.

مراتب فضل،کمال واجتهاد آن فقید،مورد تصدیق بیش از ده تن از نامداران و مراجع بنام ،واقع شده است که از آنان به عنوان مشایخ ایشان یاد کرده می شود.

سرانجام پس از ۸۶ سال معرفت آموزی و ارشاد مردمان، پگاه شنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۷۳ برابر با ششم صفر ۱۴۱۵ ( ه.ق )قلبش از تپش باز ایستاد. هزاران شیفتهء او ، پیکر آن پیر فرزانه، که بر موجی از اشک به خاک جای خود(مقام حضرت صاحب الزمان عجّل الله فرجه الشریف در شوشتر ) می رفت،را همراهی کردند.در میان سرشک و اندوه مردم، جسم او در خاک پنهان شد؛ و جان الهی او، تا محضر دوست اوج گرفت.

 

اساتید و مشایخ مرحوم آیت الله آل طیب:

والد بزرگوارشان، مرحوم آیت الله سید محمد حسین،معروف به سید بزرگ:از شاگردان حاج شیخ جعفر شوشتری،حاج سید عبدالصمد جزایری و میرزای شیرازی بزرگ بوده است.

آیت الله العظمی آقاسید محمد مهدی آل طیب: از مراجع تقلید زمان و صاحب تالیفاتی چون شرحی برکفایه،شرحی بر معالم،معالی الاخلاق و رساله عملیهء وسیلة الکبری

آیت الله العظمی  حاج شیخ محمد کاظم شوشتری ( پدرعلامه حاج شیخ محمدتقی شیخ شوشتری ) ،

آیت الله العظمی حاج شیخ محمد رضا معزی دزفولی،

آیت الله العظمی حاج شیخ عبد الکریم حائری یزدی،

آیت الله العظمی سید محمد حجت کوهکمری،

آیت الله العظمی حاج  سید احمد خوانساری

آیت الله حاج میرزا مهدی آشتیانی

 

شماری از دانش آموختگان مرحوم آیت الله آل طیب:

مرحوم آیت الله العظمی آل طیب ،در طول عمر پر برکت خود به تربیت و پرورش شاگردان زیادی در حوزه درسی خوداقدام نمود، که بسیاری از آنان به مقامات بالایی نائل آمده اند.برخی از تربیت یافتگان آن بزرگمرد الهی (به ترتیب حروف الفبا)عبارتند از:

حضرات آیات و حجج اسلام:

۱-مرحوم سید جعفر آل طیب ۲-مرحوم شهید سید محمد رضا آل طیب ۳-مرحوم سید محمد علی آل طیب ۴-سید محمدکاظم آل طیب ۵- مرحوم سید محمدآل علی ۶-سید محمدحسن آل غفور ۷-مرحوم سید محمدعلی آل غفور  ۸-مرحوم سید مرتضی آل غفور ۹-مرحوم شیخ علی محمد ابن العلم  ۱۰-مرحوم سید ابوالحسن افقه  ۱۱-مرحوم سید محمد امام موسوی  ۱۲-سید محمدکاظم امام موسوی  ۱۳-مرحوم سید محمد جزایری  ۱۴مرحوم سید هاشم حسن زاده ۱۵-سیدابوالحسن افقه ۱۶-سید محمد تقی حکیم  ۱۷-مرحوم سید محمد علی سبط النبی  ۱۸-سید علاء الدین سید موسوی ۱۹- مرحوم شیخ محمد هادی شرف الدین  ۲۰-سید نور الدین شریعتمدار جزایری۲۱-مرحوم سید محمد حسن مرعشی۲۲ -سید نجفی معلم  ۲۳-سید محمد علی ملائکه ۲۴-سید طیب موسوی  ۲۵-سید ابوالحسن موسوی جزایری  ۲۶-سیدعلی موسوی جزایری  ۲۷-سید علی محمد موسوی جزایری  ۲۸-سید محمد علی موسوی جزایری

 

آثار قلمی مرحوم آیت الله آل طیب:       

۱-تضمین الفیه ابن مالک در علم کلام و اخلاقیات و بعض مباحث فقیه  ۲-منظومه در حکمت  ۳-شرحی بر حدیث لا تعاد  ۴-شرحی بر بعضی مباحث طهارت عروه الوثقی  ۵-نوشتجات متفرقه در علم اصول،فقه، ریاضیات، جبر و مقابله

 

از جمله موارد خاصی که می توان درباره آن مرحوم ذکر کرد این است که:

بدون تردید خداوند تبارک و تعالی به صاحبان نفوس زکیه عنایاتی دارد و از جمله عنایات الهیه نسبت به آن مرحوم،رویاهای صادقه بود که بسیاری به آنها موفق بودند.

یک قصه بسیار بزرگ و طولانی داشتند از زیارت مرحوم والدشان آقاسید بزرگ آل طیب -قدس سره- بعد از وفاتش و همزمان با کسالت شدیدی که به ایشان دست داده بود و ایشان را از تکلم عاجز کرده بود.فرمود با لباس کامل وارد شده، در اتاق نشستند، اما در غیر جایی که زمان حیات می نشستند.گفتم بابا چرا درجای خود نمی نشینید، بفرمایید در جای خودتان. فرمود نه، اینجا دیگر جای تو است.این را که می گفتند، اشک از چشمانشان جاری می شد. بعد، احوال مرا سئوال کردند.گفتم حال مرا مشاهده می کنید ؛ هیچ خوب نیست. فرمود داروهایت را بخور. عرض کردم آقا  این داروها  قاطع  مرض نیست، پس دستوری برای دوا و درمان داد، که وقتی آنرا بکار بستم، مفید واقع شد و مرض بکلی برطرف گردید.

نیز می فرمودند: مرحوم عمو آقا سید حسین نجفی را پس از وفات او، در خواب دیدم مثل اینکه  فرمودند: انگشت شست او را گرفتم، و می دانستم از دنیا رفته است.گفتم در آن عالم چه چیز مفید است؟ در جواب گفت : « اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم ».                            

یکی از بستگان نقل می کرد همین اواخر،خودشان فرموده اندکه خواب دیده ام صحرای محشر است. خلائق همه برای حساب، جمعند. من هم در میان آنها ایستاده ام، در این اثنا دیدم که مرحوم آیت الله آقا سیدعبد السلام آل طیب-اعلی الله مقامه- در حال رفتن هستند.گفتم شما دارید می روید،ما چه کار کنیم؟ فرمود : حساب من با امام حسین ( ع ) بود،رسیدگی فرمودند و کارمن تمام شده است؛ ولی حساب شما باکس دیگری است؛آن هم به زودی تمام خواهد شد،ناراحت مباش، شمانیز خواهید آمد.جیزی نگذشت که ایشان هم به جوار رحمت الهی پیوستند.

مواردی از دوستان شنیده شد که گاهی کار نامناسبی از آنها سر می زد. در جلسه درسی بعد، رفتار آقا عوض می شد وبا کلمات و مثالهایی ما را نصیحت می کرد، بطوری که ما به شک فرو می رفتیم که آیا ایشان چیزی متوجه شده است یا بدون اطلاع، این کلمات را می گوید. ولی آنطور بود که کلماتش معنی خاصی داشت ، آری ؛ « المؤمن ینظر بنور الله »              

برگرفته از زندگینامه مرحوم آیت الله آل طیب که به همت آقایان سید مسعود نوری و سید محمد جواد ( امیر ) حکیم نوشته شده است.

گذاشتن پاسخ