تشخیص تناسب یا عدم تناسب دو نفر برای ازدواج با استفاده از اسامی آنها

سؤال : آیا این که بعضی با شنیدن اسم دو جوان (مذکر و مونث)،می گویند این دو جوان برای ازدواج هم مناسب هستند یا خیر ، درست است ؟ (۳۵/۵/۱۶)

جواب : اصل این مطلب که با دانستن اسماء می توان چنین چیزهایی را دانست درست است و در علوم غریبه راههای مختلفی برای آن مطرح شده است. امّا :

اوّلاً ) میزان قطعی بودن یا نبودن نتیجه ای که از امثال این قواعد به دست می آید ، بستگی به عوامل متعدّدی دارد و بنابراین اعتقاد به قطعی بودن نتیجهء آن همیشه درست نیست.

و ثانیاً ) بسیاری از افراد هستند که با دانستن یکی دو تا از این قواعد ، آن هم از نوع غیر قطعی آنها ، ادّعاهای بزرگتر از حدّشان می کنند ! پس حتّی اگر اصل مطلبِ مورد ادّعا هم درست باشد ممکن است این شخصِ مدّعی در ادّعایش صادق نباشد و یا اینکه قاعدهء محکمی در دستش نباشد بلکه این قاعده از آنهایی باشد که گاهی جواب درست و گاه اشتباه نتیجه می دهد و … احتمالات دیگری هم می شود فرض کرد.

و ثالثاً ) اصلاً همینکه کسی اظهار کند که من فلان مطلب از مطالب علوم خفیّة را می دانم و … خودش دلیل محکمی است بر اینکه در ارتباط با او باید بسیار احتیاط کرد. کسانی که در این قبیل مسائل کامل و یا حدّاقلّ قابل اعتمادند ، جز در موارد بسیار نادر خود را نشان نمی دهند ، چراکه می دانند که اظهار کردن این مسائل ، خود ، بر خلاف قواعد است … .

گذاشتن پاسخ